Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Opintojakso sisältää Orientoivat opinnot -verkkokurssin Moodle-alustalla.
Oppimistehtävät: pienryhmätehtävät, EA1, työelämäpäivä, työpajat, kirjalliset tehtävät
Ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksina lähijaksoilla, työpajoissa, Moodlessa sekä AC-yhteyden avulla
Opiskelija saa palautetta oppimisestaan
Oppimisympäristöt: Moodle, AC, Teams, luokkahuone, Lapin korkeakoulukirjasto,
Läsnäolo: pienryhmätyöskentely; työelämäpäivä ja EA1 kaikissa 100% läsnäolo
Marika Kunnari
Eriksson, K. & Isola, A. 2012. Hoitotiede. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. Tutki ja kirjoita 15-17. painos. Helsinki:Tammi.
Hoitotiede- ja Tutkiva hoitotyö-lehdet, hoitotieteelliset väitöskirjat ja julkaisut
HOTUS - Hoitotyön tutkimussäätiö. Saatavilla www.hotus.fi
Korte, H. & Myllyrinne, K. Ensiapu. Uusin painos. SPR.
Kurikkala, P., Kyngäs, H., Kääriäinen M.& Elo, S. 2015. Hoitoon sitoutumisen edistämiseksi toteutetut interventiot ja niiden vaikutukset ikääntyneillä. Hoitotiede.2015,27(1),3-17.
Lapin ammattikorkeakoulu 2019. Asiakirjamallit. Saatavilla https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet
Lapin ammattikorkeakoulu 2019. Opinnäytetyömalli. Saatavilla https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet
Nurminen, R. (toim.) Tulevaisuuden erityisosaaminen erikoissairaanhoidossa. Raportteja 113.Turun ammattikorkeakoulu.2011. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162038.pdf#page=32
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen,T., Ojala, M.& Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajan Ammatillinen osaaminen. Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2015/09/Sairaanhoitajan-ammatillinenosaaminen.pdf
Sairaanhoitajaliitto:
https://sairaanhoitajat.fi/koosteet/opiskele-sairaanhoitajaksi/
https://sairaanhoitajat.fi/koosteet/sairaanhoitajan-ammatinharjoittamisoikeus/
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettisetohjeet/
Sirviö, P., Fors, R., Meriläinen, M., Koivisto, K. &Sandelin, P. 2016. Sairaanhoitajan työn tulevaisuus. Oulun ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121169/ePooki%2033_2016%20Sairaanhoitajan
Valkama, K. 2012. Asiakkuuden dilemma. Näkymiä sosiaali-ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vaasan yliopisto. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Skhole: Sairaanhoitajan ammatti -esittelyvideo, Sairaanhoitajan kompetenssit -video
Skhole: Sosiaali- ja terveysalan lainsäädäntö (osin, tarkemmat tiedot Moodlessa)
Jaana Pätsi, Reeta Schroderus, Tiina Siro, Heikki Erola, Paula Korteniemi, Hoitotyö SH X1, Rovaniemi AMK, Panu Huczkowski, Sirpa Torvinen, Sari Melamies, Heli Katajamäki, Outi Mattila, Susanna Kantola, Sari Petäjä, Paula Yliniemi, Outi Tieranta
Opintojaksoon kuuluu työelämäpäivä ja tehtävä 4.10. klo 8 - 14
Opintojaksoesseen 1. palautuspäivä 11.10.
Suomi
24.08.2021 - 11.10.2021
Opintojakso on 10 op :n laajuinen, mikä tarkoittaa noin 267 tunnin työmäärää. Pääosa opiskelusta tapahtuu ohjattuna itsenäisenä opiskeluna, mikä tarkoittaa sekä yksilöllisten tehtävien että pieryhmätehtävien tekemistä että materiaaleihin perehtymistä.
19.03.2021 - 12.09.2021
Opintojen aloitus kaikille yhteisillä lähipäivillä koululla 1.-3.9.2021. Läsnäolo välttämätön. Verkkoryhmäläisillä ensiapuopinnot (EA): läsnäolopäivä verkossa 28.9. ja lähiopiskelupäivä koululla 1.10.Lisäksi kaikilla verkossa työelämäpäivänä läsnäolo 4.10. klo 8 - 12. Kampusryhmäläisillä EA koululla 25.-26.10. klo 8 - 16.
Opintojaksoesseen palautus 11.10.
Kampusryhmän viikkoaikataulu https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_korteniemi_lapinamk_fi/ETblXC8_kFFCtxa134ivo44BSDoTUM85MO3sYEeBDIDb6A?e=b0AFPr
Verkkoryhmän viikkoaikataulu https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_korteniemi_lapinamk_fi/EXMTqRXm-HlOjqnFbyaOvL8BLFMKpt2Xeg6dZJSTCnqzJg?e=PxeZyr
Suoritusvaihtoehto 1:
Opiskelija osallistuu aloituspäiville sekä lähiopetukseen Jokiväylä 11:ssa. Hän osallistuu pienryhmäopiskeluun verkossa. Hän osallistuu AC-opetukseen ja -ohjaukseen. Opiskelija suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaisesti.
Suoritusvaihtoehto 2:
Opiskelija osallistuu aloituspäiville ja lähiopetukseen Jokiväylässä. Opiskelija osallistuu pienryhmätyöskentelyyn koululla. Hän osallistuu AC-luennoille. Hän suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaisesti.
Oppimisen arviointi:
1. Kirjatentti (hyv/hyl) avoinna Moodlessa 23.8. - 31.8.2021
2. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö tentti hyv/hyl 6. - 13.9.21
2. Tiimityö (hyv/hyl)
3. Työelämäpäivä (Tehtävä ja läsnäolo 4.10. klo 8 - 12)
4. EA1 100 % osallistuminen tunneille
6. Kirjallinen viestintä hyv. / hyl.
7. Orientoivien opintojen verkkotentit suoritettu hyväksytysti.
8. Matematiikka hyv/hyl.
Osaamisen arviointi:
Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - 0; palautus 11.10.2021
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
1 - 70
Opiskelija ilmoittautuu joko kampuspainotteiseen tai verkkopainotteiseen opiskeluryhmään. Lukujärjestystiedoissa näkyvät erikseen kampus- ja verkkoryhmän aikataulut. Alla on linkit molempien ryhmien viikkoaikatauluihin, joissa näkyy tarkempaa tietoa opintojakson etenemisestä.
Kampusryhmän viikko-ohjelma https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_korteniemi_lapinamk_fi/ETblXC8_kFFCtxa134ivo44BSDoTUM85MO3sYEeBDIDb6A?e=Xgm2fa
Verkkoryhmän viikko-ohjelma https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_korteniemi_lapinamk_fi/EXMTqRXm-HlOjqnFbyaOvL8BLFMKpt2Xeg6dZJSTCnqzJg?e=jWCK0C
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
9 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Lähiopetus
Työpajat
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opinnot
Marika Kunnari
Kirjat:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.PS-kustannus
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
Artikkelit
Väitöskirjat
Verkkomateriaali:Skhole
Linkit: www.etene.fi, www.sairaanhoitajaliitto.fi, www.terveydenhoitajaliitto.fi
Anne Puro, Outi Mattila, Reeta Schroderus, Tiina Siro, Paula Korteniemi, Susanna Kantola, Hoitotyö SH X2, Rovaniemi AMK, Paula Yliniemi, Noora Wilhelmsson
Työelämälähtöinen oppiminen.
Kirjallinen yksilötentti marraskuussa 2021.
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä.
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä.
Suomi
07.10.2021 - 18.11.2021
Suomeksi
Opiskelija työmäärä on 135 tuntia eli 5 op.
19.03.2021 - 30.09.2021
Opintojakso sisältää 2 teemaa:
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
Teema 2.Eettisyys hoitotyössä
Opintojakson toteutus lokakuu - marraskuu 2021
Syksy 2/2021
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
Suoritusvaihtoehto 1.
Opiskelija noudattaa annettua toteutussuunnitelmaa. Suorittaa opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja tentit sekä osallistuu lähiopetukseen. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä opintojakson lopuksi.
Suoritusvaihtoehto 2.
Opiskelija hankkii opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen itsenäisesti. Opiskelija osoittaa teemojen 1. ja 2. osaamisen annettujen materiaalien ja tehtävien mukaisesti.
Itsenäisen suorituksen tehtävät teemoittain:
Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa.
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
Osallistuminen teeman aiheeseen liittyvään keskusteluun Moodle keskustelualustalla.
Opintojakson lopuksi opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen kirjallisella tentillä.
Arviointi
1. Teemoihin liittyvät kirjalliset tehtävät (hyväksytty - hylätty)
2. Informaatiolukutaito (hyväksytty - hylätty)
3. Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa, verkkokurssi (hyväksytty - hylätty)
4. Kirjallinen yksilötentti
Arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
0 - 65
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
2 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Menetelmät: Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Adobe Connectissa (31h) , pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (103 h), palautekeskustelut (3 h)
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomiatutoriaali 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilas anamneesi /raportti ja osastokokous 6. Case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Marika Kunnari
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Taina Liu, Heidi Jaakola
Työelämälähtöiset teemat ja tilanteet..
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla ja palautesessiossa.
Englanti
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
17.01.2022 - 05.05.2022
Kurssivaihtoehto: 31h AC kontaktiopetusta ja palautesessioihin osallistumista (n.3 h), 103 h teemoihin liittyviä tehtäviä pienryhmissä.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: 137 h itsenäistä opiskelua (sisältäen opintojakson teemoihin liittyvät tentit ja palautekeskustelun)
01.10.2021 - 10.01.2022
Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2022. Aikataulutus on nähtävissä aika ja paikka osiossa.
Virtuaalitoteutus.Adobe Connect.
AC työpajat kevät 2022
Web1 INFO 17.1.2022 klo 16:30 - 18:00
Web2 24.1.2022 klo 16:30 - 19:00
Web3 8.2.2022 klo 12:30 - 15:00
Web4 11.2.2022 klo 16:30 - 19:00
Web5 3.3.2022 klo 16:30 - 19:00
Web6 14.3.2022 klo 16:30 - 19:00
Web7 17.3.2022 klo 16:30 - 19:00
Web8 5.5.2022 klo 16:30 - 19:00
Opintojakson voi suorittaa kahdella eri tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa suoritusvaihtoehtoon ennakkotehtävässä (itsearviointi)
1. Kurssivaihtoehto (kuvaus aiemmin): aktiivinen osallistuminen ja osaamisen osoiittaminen AC oppimissessioissa (90% läsnäolo), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä, palautekeskusteluissa.
2. Itsenäinen vaihtoehto: osaamisen osoittaminen opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. (ei osallistumisvelvoitetta AC sessioihin) ja osallistumalla palautekeskusteluun.
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (AC) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit.
Etäopetus
0 - 70
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
5 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana harjoitteua ohjaavilta sairaanhoitajilta ja harjoittelua ohjaavilta opettajilta..
Marika Kunnari
Opintojakson Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot R702HL22A materiaali
Niina Määttä, Heikki Erola, Heidi Jaakola
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Harjoitteluun liittyvä lääkelaskutentti on oltava suoritettuna hyväksytysti ennen harjoittelun alkua.
Suomi
21.03.2022 - 01.05.2022
10 op on 270h opiskelijalle, josta 232h toteutetaan harjoitteluympäristössä
01.10.2021 - 16.03.2022
Kevät 2022
22.3-2.5.2022
Kliininen harjoittelu tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten palveluasumisen yksiköissä, perusterveydenhuollon yksiköissä tai vastaavassa harjoitteluympäristössä.
Hyväksytty -hylätty
Arviointivaiheen suoritus on hyväksytty, kun opiskelija on:
- Harjoittelun aikana opiskelija on saavuttanut opintojakson vaatimat osaamistavoitteet hyväksytysti
- Tehnyt harjoitteluun määrätyn tuntimäärän ja paluttanut harjoittelun tuntilistan ohjaavalle opettajalle
Yleiset tavoitteet harjoitteluun:
Hyväksytty:
- Työyksikön yhteisten pelisääntöjen noudattaminen.
- Harjoitteluun liittyvien dokumenttien asianmukainen täyttö ja palautus
- Harjoittelutehtävien palauttaminen harjoittelun sovitun aikataulun mukaisesti
- Ohjauskeskustelut ja arvioinnit sovitun käytännön mukaisesti
- Vastuullinen ja potilasturvallinen toiminta harjoitteluyksiköissä
- Harjoittelukohtaisten osaamistavoitteiden laatiminen ja niiden arviointi
Hylätty:
- Työyksikön yhteisten pelisääntöjen noudattamatta jättäminen
- Harjoittelutehtävien ja dokumenttien palauttamatta jättäminen sovitun aikataulun mukaisesti
- Ohjaus. ja arviointikeskustelujen laiminlyöminen
- Ei toimi hoitotyössä vastuullisesti ja potilasturvallisesti
- Ei kykene vastaanottamaan ohjausta
- Ei saavuta harjoittelun laadittuja tavoitteita
Lähiopetus
0 - 90
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Teoriasssa projektiopinnot
Virtuaaliopetus pakollinen
Lähiopetus:Työpajat ja simulaatiot pakolliset tai vaihtoehtoisen suorituksena videointi ja kirjallinen raportti
Muu teoria:
Teorian projektiraportin laatiminen pienryhmissä,simulaatiot,
ohjeistetut tehtävät,verkkokurssit
Marika Kunnari
Oppiportin E-kirjat: Geriatria,Gerontologinen hoitotyö,Muistisairaus,Kotisairaala
Oppiportin verkkokurssit (ohjeen mukaan)
Jaana Pätsi, Reeta Schroderus, Tarja Pykäläinen, Hanna Lähde, Ritva Pinola, Anne Rautio
Harjoittelu erikseen määriteltynä omana opintojaksona ja teorian samoilla osaamistavoitteilla
R722HL36 Terveyttää ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa (tiimit),kotisairaalassa ja gerontologisessa hoitotyössä
Harjoittelun tehtävä: teorian soveltava tehtävä ilm.teoriajakson aikana.
Teorian projektitehtävä arvioidaan H-5
Suomi
27.09.2021 - 14.11.2021
10op = 270h opiskelijan työtä
19.03.2021 - 20.09.2021
Syksyn 2021 aikana
Viikot:39 - 45 (viikko 40 on senioriviikko ja viikko 42 on itsenäistä opiskelua, katso ko. viikon tehtävät ym. tiedot:
https://docs.google.com/document/d/1C8gB-DcIGXJCVVsHCWd082B5VGzth4ixGxZHtKlCcYQ/edit?usp=sharing
Arviointi koostuu teorian projektista ym.
Kehittävä arviointi opintojakson aikana
Tehtävät ja verkkokurssit Hyväksytty/ Täydentävä
Kokonaisarviointi :H-5
Lähiopetus
0 - 25
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Marika Kunnari
Katso teorian oppimateriaali
Sari Petäjä, Noora Wilhelmsson
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
19.03.2021 - 31.07.2021
Syksy 2021: I ja II
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty - hyvätty
Lähiopetus
1 - 25
1. Harjoitteluja ennen sinun tulee tehdä teoria sekä harjoittelun lääkelaskut
2. Sinulla tulee olla rikosrekistreriote voimassa ja esitettynä Heikki Erolalle
3. Huolehdi, että sinulla on kaikki tarvittavat rokotukset kunnossa
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
15 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Harjoittelu neuvolaympäristössä ensisijaisesti, lisäksi 1-2 viikkoa harjoittelusta tarvittaessa synnyttäneiden vuodeosastollatai äitiyspkl.lla tai lastenosastolla / lastenpkl.lla
Marika Kunnari
Reeta Schroderus, Ritva Pinola, Noora Wilhelmsson
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
19.03.2021 - 31.07.2021
syksy 2021
Työpajat kampuksella:16.8-18.8.21
Odottava - ja lapsiperhe: 16.8
Ryhdin tutkiminen: 18.8 klo. 8.15-11.45 ja lapsiperhe : klo. 12.30-16
( työterveys ja rokotuspajat 17.8)
Lähiopetus
10 - 25
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Ennakkotehtävät, luennot,työpajat,webinaarit, projektiluontoiset opinnnot, itsenäiset tehtävät, ohjaustehtävä, tentti
Lähiopetus: Pakolliset työpajat kampuksella, Verkko-opetus ( Ac.ssä): läsnäolo vähintään 80%
Marika Kunnari
Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Emmi Lehto ja Kati Qvist YMPÄRILEIKATUN NAISEN SYNNYTYKSEN AIKAINEN HOITOTYÖ. Löytyy osoitteesta: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132339/Emmi_Lehto_ja_Kati_Qvist.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ja kirjakaupasta tai kirjastosta
Kirja: Waris Dirie, Cathleen Miller
Aavikon kukka 2010
/thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen
http:// terveyskylä.fi/lastentalo
http:// terveyskylä.fi/mielenterveystalo ( lasten mielenterveys- ja nuorten mielenterveystalo)
http://www.väestöliitto.fi
http:// aivoliitto.fi
http:// adhdliitto
http:// terveysportti.fi
lasten lihavuus – käypähoitosuositus:
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygieia.
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lasten terveys. LATE-tutkimuksen perustulokset lasten kasvusta, kehityksestä, terveydestä, terveystottumuksista ja kasvuympäristöstä. Mäki, Hakulinen jne…late-työryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. raportteja 2/ 2010 ( löytyy myös netistä)
Lastensuojelun käsikirja https://www.thl.fi
Esikko. Lapsen esikielellisen kommunikaation ja kielen ensikartoitus. Laakso, Eklund, Poikkeus: NMI. 2011.
Kotineuvola Duodecim http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_teos=kot
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=6B679689C9A221DDB9A5334F90D5E665?id=hoi50034
Lasten ruoka- aine allergiat – käypähoitosuositus:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/hoi/hoi50026.pdf
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex) ja asetus 338/2011
THL:n sivusto KOULUTERVEYDENHUOLTO ja OPISKELUTERVEYDENHUOLTO
THL:n sivusto opiskeluterveydenhuoltoa koskevista oppaista: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/lait_ja_oppaat/opiskeluhuolto/suositukset_ja_oppaat
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014 - 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos, Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen 2015 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Jussi Aaltonen: Turvataitoa nuorille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90817/Opas_21%20_verkko.pdf?sequence=1
Kasvun kumppanit - verkkopalvelu lasten hyvinvointia vahvistamassa Thl:n sivuilla
Opiskeluhuoltolaki: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130067
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa 2016:
http://www.julkari.fi
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kouluterveyskysely
https://neuvokasperhe.fi/
TOTA- nuorten elintapaohj:
https://sydanliitto.fi/ammattilaisnetti/elintapaohjaus/tota-nuorten-elintapaohjaukseen#ruoka
Muu ajankohtainen materiaali
Englanniksi
• Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen --- kirjallinen/ suullinen tentti
Odottavan perheen kanssa työskentelytaidot
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja
työskentelytaidot näyttönä
Henna Uuksulainen, Tarja Pykäläinen, Ritva Pinola, Noora Wilhelmsson, Sari Kilpeläinen
Odottavanperheen, lastenenuvolatyön ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti ja mahdolliset osaamisen näyttöjen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
15 op , 402 tuntia opsikelijan työtä
19.03.2021 - 31.07.2021
* lapsiperheiden palvelu- ja tukijärjestelmä
* yhteistyöä muiden toimijoiden kanssa
* raskaanaolevan ja synnyttävän perheen terveydenhoitotyö
* synnytyksen jälkitarkastus ja lapsivuodeaika
* isyyden tunnustaminen
* perhevalmennus
* imetysohjaus
* raskaudenkeskytys
* lapsettomuus
* kesksenmeno
* raskaudenehkäisy
* sukupuolitaudit
* seksuaaliterveys
• kasvun kehityksen eri osa-alueiden seurata ja seulontamenetelmät sekä keskeiset jatkohoitoon ohjaamisen tavat
• elintapojen ja ympäristön merkitys lapsen terveydelle
* lapsen ja perheen voimavarojen sekä erityisen tuen tarpeen tunnistaminen
* vanhemmuuden ja parisuhdeteen vahvistaminen
• perheen elintapojen ohjaus
• varhainen avoin yhteistyö
* varhaisen vuorovaikutuksen menetelmäosaaminen
* rokotusosaaminen
* Kouluterveyden tutkimukset
* Kouluterveydenhuollon historia, lait, asetukset ja ohjeet
* Palvelujärjestelmä, sidosryhmät
* Koululaisen ja opiskelijan voimavarat ja mielenterveyden edistämminen
* Koulu- ja opiskeluth:n tavoitteet
* Terveystarkastukset
* Terveysneuvonta, ohjaustehtävä
* Opiskelukyky
* Kouluyhteisön terveyden edistäminen
.
23.8.- 31.10.2021
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja
työskentelytaidot näyttönä.
Läsnäolo lähitunneilla ja työpajoissa ja webinaareissa ( AC) vähintään 80%
Itsenäisten tehtävien arviointi ( hyv- hyl ) ja tentin arviointi Hyl- K5
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
0 - 25
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
12 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Valmis opinnäytetyö esitetään suullisesti ePosterin avulla. ePosterin laatimiseen ohjeistetaan Moodlessa. ePosteri on sähköiseen muotoon tehty posteri, joka esitetään tietokoneelta.
Opiskelija kirjoitaa kypsyysnäytteen.
Opinnäytetyön arvioivat sisältöä ohjaava opettaja/opettajat ja kielenohjaaja. Lisäksi opiskelija voi saada arvion työsi toimeksiantajalta. Opinnäytetyöstä arvioidaan siinä vaadittavia kompetensseja eli oppimisen taitoja, innovaatio-osaamista sekä kirjallista raportointia.
Lapin ammattikorkeakoulun tutkintösäännön mukaisesti opinnäytetyöt ovat julkisia asiakirjoja ja niiden liiteaineistossa voi olla opinnäytetyöhön liittyviä muita julkisia tai ei-julkisia dokumentteja. Liiteaineiston olemassaolo tulee todentaa julkisessa osassa.
Opinnäytetyön arvioinnissa voidaan ottaa huomioon vain julkinen osa.
Marika Kunnari
Outi Mattila, Paula Korteniemi, Sirpa Kaukiainen, Susanna Kantola, Heidi Jaakola, Sirkka Saranki-Rantakokko, Tanja Kyykkä
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
5 op = 133 h opiskelijan työtä
01.10.2021 - 25.12.2021
Viimeistelyvaiheessa opiskelija:
Palauttaa kirjallisen raportoinnin arvioitavaksi
Esitää työn suullisesti
Kirjoittaa kypsyysnäytteen
Laatii itsearvioinnin
Hankkii toimeksiantajan palautteen
Saa työstä arvioinnin
Arkistoi työn
Julkaisee työn
Kun opiskelija on tehnyt kaiken tämän hyväksytysti, hän saa työstä viimeistelyvaiheen opintopisteet sekä lopullisen arvioinnin.
Valitse yksi vaihtoehtoisista päivistä esitarkastusversion palauttamiselle opinnäytetyön valmistumisen mukaisesti. Esitarkastusversion palautuspäivät Wihiin 14.3.2022, 11.4.2022 tai 9.5.2022.
Valitse yksi vaihtoehtoisista päivistä opinnäytetyön suulliselle ePosteriesitykselle.
Sähköisten postereiden esitysajat 12.4.2022 klo 8.15-11.45, 9.5.2022 klo 12.30-16.00 tai 6.6.2022 klo 12.30-16.00.
Posteri palautetaan lisäksi Moodleen.
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) tai hylätty.
Lapin AMK:n opinnäytetyön arviointikriteerit AMK:
https://julkiset.lapinamk.fi/DropOffLibrary/Arviointikriteerit.pdf
Oppimisen taidot: (40 %)
-työn tavoitteet ja rajaus
-tietoperusta ja perustelut, käsitteet ja määrittelyt, lähteiden käyttö ja laatu
-menetelmät ja työtavat/työvälineet
-suunnitelmallisuus
-ajankäytön hallinta
-eettisyys ja luotettavuus
Innovaatio-osaaminen: (40 %)
-yhteistoiminnallisuus
-asiantuntijatehtävästä suoriutuminen
-luova ongelmanratkaisu ja työtapojen kehittäminen
-lopputulos / tuotos
-tuloksien/tuotosten hyödynnettävyys
-suullinen esitys
Kirjallinen raportointi (20 %)
Arvioinnin kohteet arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3) tai tyydyttävä (2 tai 1), joista muodostuu kokonaisarvosana.
Etäopetus
0 - 85
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
5 op
5 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opiskelijan itsenäinen ja parityöskentely
Ohjaavan opettajan ohjaus pienryhmissä Teamsilla tai muulla ohjaajan kanssa sovitulla tavalla.
Ohjaavat opettajat ohjaavat ja tukevat työn etenemistä koulutuskohtaisen prosessin mukaisesti.
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön toimeksiannon ja opinnäytetyösuunnitelman mukaisesti.
Toteutusvaihe vaatii säännöllistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja prosessi voi sisältää myös kehittämistoiminnan tavoitteiden ja toimintatapojen uudelleenarviointia.
Säännöllinen ja oma-aloitteinen vuorovaikutus ohjaajiin ja toimeksiantajaan auttavat opiskelijaa toteuttamaan työn. Opiskelija neuvottelee mahdollisista muutoksista työn ohjaajien kanssa ja
dokumentoi työn ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden raportointiohjeistuksen mukaisesti.
Marika Kunnari
1. Opinnäytetyön sisällön mukaiset hoito- ja terveystieteelliset tutkimukset ja kehittämishankkeiden raportit ja muut ajankohtaiset sosiaali- ja terveysalan tutkimukset ja aineistot.
2. Opinnäytetyöhön valitun tutkimus-tai kehittämismenetelmää tukevat aineistot esimerkiksi:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Paasivaara, L., Suhonen, M. & Nikkilä, J. 2008. Innostavat projektit. 2008tai uudempi painos. Helsinki: Sairaanhoitajaliitto.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun AMK. Tampere:Suomen yliopistopaino.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2. korjattu painos. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja Sarja A73/2016. Turku: Turun yliopisto.
TENKin tutkimuseettiset julkaisut.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Virtuaaliaineisto Finnassa ja tukiaineistotMoodlessa.
Tiina Pekkala, Outi Mattila, Paula Korteniemi, Sirpa Kaukiainen, Susanna Kantola, Heidi Jaakola, Tanja Kyykkä
Suomi
01.01.2022 - 31.05.2022
01.10.2021 - 25.12.2021
Pienryhmäohjausajankohdat:
10.1.2022 klo 8.30-10.00, Teams
7.2.2022 klo 14.30-16.00, Teams
28.2.2022 klo 14.30-16.00, Teams
Jokainen opiskelija tai opiskelijapari varaa opinnäytetyökohtaisen kieliasuohjauksen hyvissä ajoin ennen opinnäytetyön esitarkastusversion jättämistä suomen kielen opettajalta.
Suoritusmerkintä 5 op, kun opiskelija on yhdessä ohjaavan opettajan arvioinut, että opiskelija on valmis siirtymään opinnäytetyön viimeistelyvaiheeseen.
Etäopetus
0 - 85
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
5 op
5 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Verkko-opetus AC: Luennot, tehtävien purku, itsenäiset ennakkotehtävät, työpajat kampuksella.
Marika Kunnari
o THL verkkokoulut: Luo luottamusta -suojele lasta
o THL verkkokoulut: Luo luottamusta -puutu väkivaltaan
o Ihme & Rainto. 2015. Naisen terveys. Seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistävä hoitotyö. Edita.
o Botha & Ryttyläinen-Korhonen. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro.
o Paananen Ulla, Pietiläinen Sirkka, Raussi-Lehto Eija ja Äimälä Anna-Mari. 2017. Kätilötyö. Edita.
o Klemetti & Hakulinen-Viitanen. 2013. Äitiysneuvolaopas. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110521/THL_OPA2013_029_verkko.pdf?sequence=3&isAllowed=y
o Hakulinen, Otronen & Kuronen (toim.) 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135535/Ohjaus%20242017%20netti%2020.3.pdf?sequence=6&isAllowed=y
o Klemetti & Raussi-Lehto 2013. Edistä, ehkäise, vaikuta - Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. THL, opas 33. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y
o Malm & Ellfolk 2016. Mitä lääkkeitä voi käyttää raskauden aikana? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 132(19):1781-9. https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2016/19/duo13323
o Storvik-Sydänmaa & Tervajärvi & Hammar 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro.
o Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo ja Uotila 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö.
o Lastenneuvolakäsikirja. THL. https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja
o Mäki, Wikström, Hakulinen-Viitanen ja Laatikainen: Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
o Hoitotyön suositukset: www.hotus.fi
o https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2019/03/11.pdf
o https://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa-hoitosuositus/
o https://www.hotus.fi/lasten-kaltoinkohtelun-tunnistamisen-tehokkaat-menetelmat-sosiaali-ja-terveydenhuollossa-hoitosuositus/
o https://www.hotus.fi/raskaana-olevan-synnyttavan-ja-synnyttaneen-aidin-seka-perheen-imetysohjaus-hoitosuositus/
o Käypähoitosuositukset www.kaypahoito.fi
o www.skhole.fi (lääketieteen osuus)
o www.terveyskylä.fi
o www.neuvokasperhe.fi
* skhole
* muu ajankohtainen materiaali
Henna Uuksulainen, Tarja Pykäläinen, Ritva Pinola, Noora Wilhelmsson
Työelämän asiantuntijat opettavat lasten nestehoidon, lääkehoidon työpajoissa.
Tentti 24.9..2021
Suomi
30.08.2021 - 24.09.2021
5 op = 135 h opiskelijan työtä
19.03.2021 - 23.08.2021
- Perhelähtöinen hoitotyö
- Perheiden moninaisuus
- Vanhemmuuden ja perheen tukeminen
- Odottavan perheen hoitotyö
- Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeajan hoitotyö
- Synnytys sairaalan ulkopuolella
- Seksuaali- ja lisääntymisterveys
- Vastasyntyneen hoitotyö
- Lasten, nuoren ja perheiden hoitotyö
- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö sekä keskeisimmät lasten- ja nuorten pitkäaikaissairaudet
- Lapsen ja nuoren saattohoito ja kuolema
- Kehitysvammaisen lapsen ja nuoren erityispiirteet
Lähipäivät: 2.9, 17.9, 23.9
AC:30.8, 31,8, 9.9 , 14.9, 21.9, 24.9
HOX! Aiemmin oli ilmoitettu 1.9 lähipäiväksi,se on siirretty 17.9.
Tentti Hyl- K5. Itsenäiset arvioitavat ennakkotehtävät.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
0 - 25
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
4 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opetusta ja ohjausta. Paritöitä oppitunneilla ja itsenäistä opiskelua mm. kotitehtävät sekä palautettavat tehtävät sekä kotipesätyöskentelyä 18.10. Mitä pidempi aika on ruotsin opinnoista tai et ole suorittanut lukio-opintoja ruotsin kielestä, sitä enemmän suositellaan osallistumaan oppitunneille. Läsnäolovelvollisuus 80 %. Kaksi kertaa ruotsin aktivointia AdobeConnectissa niille, jotka sitä tarvitsevat mm. verbit ja päälauseen sanajärjestys eli miten kirjoitetaan järkeviä päälauseita.
Marika Kunnari
Materiaali Moodlessa. Oheismateriaalina voi käyttää Flexvård Svenska för högskolor sekä Jag är här för dig, Selkokielinen suomi-ruotsi-sanasto hoitotyöhön, jonka voi tilata osoitteesta www.folktinget.fi ja/tai Reflex Uppdatera din svenska -oppikirjaa + sanakirjoja.
Pia Rajaniemi
Suullinen näyttö (paritilanne + keskustelu) toiseksi viimeinen kerta joko koululla (kampusryhmä) tai AC (verkkoryhmä) ja kirjallinen tentti viimeinen kerta ja molemmilla koululla. Kirjallisen tentin uusinta Examissa tai sovitaan ryhmän kanssa yhdessä uusintapäivä niin kirjalliselle kuin suullisellekin näytölle.
Suomi
03.09.2021 - 17.11.2021
Opiskelijan työtä noin 130 tuntia, josta opetusta ja ohjausta noin 30.
19.03.2021 - 12.09.2021
Opetusta ja ohjausta kampusryhmäläisille koululla ja verkkoryhmälle pääasiassa AdobeConnectissa noin 30 tuntia. Tentti molemmilla ryhmillä koululla viimeisellä kerralla.
Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee hoitoalalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti). Katso B1 tason kriteerit: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=443055c4-afed-4d5c-b12a-b53ef82a2f42
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso arvioidaan 0-5, suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen (T/H). Opettaja kertoo opintojakson alussa tarkemmat arviointikriteerit.
Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2:
Osaat viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat tavallisimman yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi eri tilanteissa ja ymmärrät toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Tarvitset tukea viestintään.
Hyvä 3-4
Osaat viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärrät hyvin toisten viestintää. Osaat käyttää kielen perusrakenteita lähes virheettömästi.
Kiitettävä 5
Osaat viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Osaat monipuolisesti yleisen ja omaan alaasi liittyvän sanaston. Osaat puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.
Lähiopetus
0 - 60
Aloitusinfo perjantaina 3.9. kello 12.30-13.00.
Kannattaa aktivoida omaa ruotsin kielitaitoaan ennen opintojakson alkua mm. "kaivamalla" vanhat ruotsin oppikirjat (lukion oppikirjat tai mm. lähihoitajille tarkoitettu oppikirja esim. Livets puls!) esille ja kertaamalla sanastoa ja kielioppia. Voit katsoa myös pohjoismaalaisia elokuvia ja sarjoja TV:sta, Yle Areenasta ja muutenkin netistä. Lue iltapäivälehtiä kuten Expressen ja Aftonbladet netistä. Puhu ruotsia perheesi tai kavereidesi kanssa! Puhumalla oppii!
Muista oma asenteesi on se tärkein! Ruotsin kieli on oikeasti melko helppo ja kiva kieli!
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Itsenäinen ja verkkotyöskentely
Keittämistehtävä työelämässä
Marika Kunnari
Virtanen P.,Lamminmäki S.,Ahonen P.,Suokas M.Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali-ja terveyspalvelujen kehittämiseen.Tekes.2011.
https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Ikonen Riikka, Parisod Heidi, Tuomikoski Annukka, Siltanen Hannele, Hakulinen Tuovi, Holopainen Arja, 2019. Vauvamyönteisyys ohjelma käyttöön – käsikirja yhtenäisten näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseen. Raportti 1/2019. Hoitotyön tutkimussäätiö & Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Käsikirja saatavissa Hotuksen sivuilta
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt.
Korhonen T, Holopainen A, Kanerva AM, Petman S, Haavisto E. 2020. The role of ward managers when developing consistent evidence-based practices in long-term care facility: A qualitative study. The Malaysian Journal of Nursing 11(4), 54-62. Saatavissa: https://ejournal.lucp.net/index.php/mjn/article/view/994/1118
Korhonen A, Korhonen T, Holopainen A. Lean ja näyttöön perustuvan toiminnan vaatimus. Tutkiva Hoitotyö 2016;14(3): 48-50.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E, Korhonen A. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 2015, 13 (1); 44-51.
Holopainen Arja, Korhonen Teija, Korhonen Anne. 2016. SOTE-uudistuksen haasteet – selvitys hoitotyöntekijöiden näkökulmasta. Raportti 1/2016. Hoitotyön tutkimussäätiö.
Sirpa Kaukiainen, Noora Wilhelmsson
kehittämistyö tehdään työelämässä
Suomi
01.11.2021 - 31.12.2021
135 h = 5 op
19.03.2021 - 08.11.2021
Syksy 2021/II
Syksy 2 2021 jatkuu keväälle 2022
Tyydyttävä 1-2
Hyvä 3-4
Kiitettävä 5
Arviointikriteerit esitetään opintojakson infossa
Etäopetus
10 - 30
Terveydenhoitotyön kehittmistehtävä tehdään käytännön työelämälle haluamallesi th työn alueelle tai artikkelin kirjoittaminen johonkin ammattialanlehteen tai julkaisuun
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
5 op
5 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Outi Mikkola, Heikki Erola, Sari Petäjä
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Suomi
13.09.2021 - 31.05.2022
08.09.2021 - 10.09.2021
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
0 - 30
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
8 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), verkko-opiskelu.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. oppiportti, terveyskylä. ENVI, harjoitteluympäristöt, AC, Teams.
itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät:
- Ennakkomateriaali / ennakkotehtävä webinaareihin ja taitopajoihin
- Työpajatyöskentely ennakkotehtävien pohjalta ja tehtävien työstäminen webinaareissa ennen työpajaa.
- Verkkokurssit, anatomian tenttit, kliinisen hoitotyön verkkotentti
Oppimisen ohjaus ja palaute:
-Yksilö- ja ryhmäohjaus
- Suullinen ja kirjallinen palaute
- Vertaisarviointi
Marika Kunnari
Suomeksi
Oppiportin sähköinen materiaali, Docca-kirjaamisalusta, Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien laatimisohjeet, opintojaksolla annettava muu mahdollinen moodlessa oleva materiaali
Kirjamateriaalia:
Anatomian kirjaksi kelpaa muitakin painoksia, mutta kirjan täytyy olla tarkoitettu ammattikorkeakoulussa opiskeleville.
Esimerkiksi Leppäluoto J., Rintamäki H., Vakkuri O., Vierimaa H. ja Lauri T. 2020. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro. Myös vanhemmat painokset käyvät hyvin.
Rautava-Nurmi Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro.
Noora Wilhelmsson, Outi Mikkola, Johanna Rintala, Taina Liu, Linnea Pekkarinen, Niina Määttä, Tiina Siro, Katja Saukkoriipi, Heikki Erola, Anne Rautio, Jaana Pätsi, Heidi Jaakola, Sari Petäjä, Hanne Luosujärvi
Harjoittelu omana opintojaksonaan
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opintojaksossa olevat tentit
Anatomia
16.3 Kliinisenhoitotyön tentti
5.5 Kliinisen hoityön uusinta tentti I
5.5 Kliinisen hoityön uusinta tentti II
Suomi
07.12.2021 - 31.05.2022
Opintojakso on 10 op 270h opiskelijan työaikaa
01.10.2021 - 30.11.2021
Kevät 2022
Rovaniemen kampus
Virtuaaliympäristö
Verkkoryhmän toteutussuunnitelma löytyy alla olevasta osoitteesta
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/outi_mikkola_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B8585785B-59AC-444B-8A19-AF4B67525DBB%7D&file=Verkkoryhm%C3%A4n%20toteutussuunnitelma%20kev%C3%A4t
Kampusryhmän toteutussuunnitelma löytyy alla olevasta osoitteesta
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/outi_mikkola_lapinamk_fi/Documents/Kampusryhm%C3%A4n%20toteutusuunnitelma%20kev%C3%A4t%202022.docx?d=w1a30f3d05a914a279f47c5fd0a2455ee&csf=1&web=1&e=a4LOOQ
Taitopapajojen poissaolot korvataan. Taitopajojen sisällöt tulee videoda tehtävänannon mukaisesti sisältäen teoriaosuuden.
Opintojakso 10 op. on suoritettu, kun olet:
- suorittanut vaadittavat tehtävät
- suorittanut verkkotestit/ verkkotentin hyväksytysti
- osallistunut työpajoihin/vaihtoehtoinen suoritus
- suorittanut hyväksytysti rokotuksen perusteet 2 op
Opintojakson arvosana muodostuu
Anatomian ja kliinisen hoitotyön tenteistä.
30% Lähiopetus, 70% Etäopetus
0 - 90
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
7 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opetusmenetelminä ovat itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkkotyöskentely webinaarit sekä työpajat
Marika Kunnari
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö; toim Jukka Uitti 2014, Työterveyslaitos
Terveystarkastukset työterveyshuollossa, Työterveyslaitos 2006
Muu oheismateriaali:
Martimo Kari-Pekka, Antti-Poika Mari ym., 2010. Työstä terveyttä
Rauramo, P. 2008. Työhyvinvoinnin portaat. Edita Prima Oy
Rautio Maria.2009. Tilaa taiten- Työterveyshuoltopalvelujen hankintaopas
Verkkolähteet:
www.ttl.fi
www.tyoturvallisuuskeskus.fi
www.finnlex.fi
Yhteisön terveyden edistäminen:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
Terveydensuojelulaki hae: www.finlex.fi
Ympäristöterveyden yhteistoiminta-alue
Ympäristöterveyden erityistilanteiden opas. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2014:21
Ympäristö ja terveys –lehdet
Ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelma
Ympäristöterveydenhuollon opas kuntapäättäjille:
http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3403
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys
http://www.valvira.fi/ymparistoterveys
Mitä on ympäristöterveys? - Tarja Hartikainen
https://www.youtube.com/watch?v=M8QP__g-8io
Kunnan elintarvikevalvonta:
https://www.youtube.com/watch?v=-HlN1tcGKLQ
Yhteisöanalyysi, ideakortti 3/2000.
TEA-viisari
Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi
www.thl.fi/hyvinvointikertomus
Hyvinvointikertomus prosessina:
• http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135145/Hyvinvointikertomus%20prosessina.pdf?sequence=1
www.thl.fi kouluterveyskysely
Terveellinen ja turvallinen oppilaitos –opas:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
Marke Hietanen-Peltola: Oppilaitosten tarkistaminen
Marke Hietanen Peltolan powerpoint-esitys:
• http://www.avi.fi/documents/10191/5147107/Hietanen-Peltola+Oppilaitostarkastus++241115.pdf/eea0d8b3-f689-4e27-8b09-c8b92f5db607
Kangaspunta, S. 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys.
Terveyserojen kaventaminen
http://www.avi.fi/web/avi/terveyden-edistaminen
Raija Kerättären väitöskirja (työttömyys, syrjäytyminen)
http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1086-5
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/nuorten-syrjaytyminen
Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/170035/Tutkimuksia144.pdf?sequence=4
Suomi lasten kasvuympäristönä (1997 syntyneiden kohorttitutk 11.2018):
http://www.julkari.fi/handle/10024/137104
http://alueuudistus.fi/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-aineistoja
Tapaturmaluennot sivuilta:
https://www.thl.fi/fi/web/tapaturmat
www.kotitapaturma.fi
IKINÄ –opas
www.liikenneturva.fi
Sirpa Kaukiainen, Sari Petäjä
Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa
Suomi
14.03.2022 - 24.04.2022
Työikäisenterveyden edistäminen 5 op (135h)
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 4 op (108h)
Rokotuosamisen syventäminen 1 op (27h
01.10.2021 - 07.03.2022
Löydät tarkemman aikataulutuksen linkistä: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/sari_petaja_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B5BF5A062-20B1-4877-90EE-EBB50C997B3C%7D&file=Asiakirja4.docx&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.MAIN.REC&ct=1631791327955&action=default&mobileredirect=true
Opintojakso toteutuu ajalla 14.3.-24.4.2022
14.3.2022 klo 12.30-13.00 Terveydenhoitajaopintojen aloitus lähiopetus
14.3.2022 klo 13.00-14.00 TTH Opintojakson info ja työpaikkaselvitystehtävän anto lähiopetus
24.3.2022 klo 9.30-14.00 Työpaikkaselvitystehtävän purku terveystarkastustehtävän anto lähiopetus
31.3.2022 klo 9.30-13.00 Terveystarkastustehtävän purku ja TANO-tehtävän anto ja ohjeistus työpajaan AC
7.4.2022 klo 9.30-15.00 Työpaja: Työterveyshuoltopainotteinen sairaanhoito ja TANO-tehtävän purku.
7.4.2022 klo 15.00-16.00 Ympäristön ja yhteisön terveyden edistäminen info ja johdantoluento koululla
21.4.2022 klo 9.30-14.00 Hyvinvointikertomusanalyysi-tehtävän purku AC
Työikäisen terveyden edistäminen 5 op verkossa itsenäisesti
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 4 op verkossa itsenäisesti
Rokotusosaamisen syventävä 1 op
Lakitentti hyväksytty-hylätty
Rokotusosaamisen syventäminen hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Webinaari ja työpajat 80% läsnäolo
Numeralisesti arvioitavat tehtävät:
Portfoliotehtävä (työikäinen) hyl-5 (50% arvosanasta)
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen (Hyvinvointikertomuksen analyysitehtävä hyl-5 (50% arvosanasta)
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
0 - 30
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op palautus 30.4.2022
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
5 op
5 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Linnea Pekkarinen
Linnea Pekkarinen, Niina Määttä, Hanna Lähde
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
14.03.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
0 - 90
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät:
Opiskelijan osaamisen kehittyminen pohjautuu käänteiseen luokkahuoneopetukseen (Flipped Classroom)
Käänteisessä luokkahuoneopetus- ja opiskelumenetelmässä opiskelija perehtyy opeteltavaan aihealueeseen ja omaksuu uutta tietoa itsenäisen opiskelun aikana ennen varsinaista lähiopetusta (kampuksella Envi-lähipäivät).
- Aluksi opiskelija opiskelee käsiteltävän aihealueen itsenäisesti annettujen oppimateriaalien ja -tehtävien (digitaaliset verkkomateriaalit) sekä asiantuntijawebinaarien avulla.
- Tämän jälkeen opiskelija osallistuu hoitotyön opettajan ohjaamaan kontaktiopetukseen webinaareissa. Näissä hoitotyön webinaareissa opiskelija syventää itsenäisen opiskelun aikana opittua ja omaksuttua tietoa soveltavien harjoitusten, kysymysten ja yhteisen keskustelun avulla opettajavetoisesti.
- Lopuksi opiskelija osallistuu Envi- oppimisympäristössä järjestettäviin autenttisiin taitopajoihin ja potilassimulaatioihin, joissa opiskelija harjaantuu toteuttamaan opeteltavan aihealueen kliinistä näyttöön perustuvaa hoitotyön prosessia.
- Opiskelijalla on lisäksi mahdollisuus harjoitella opeteltaviin aihealueisiin liittyviä kliinisiä taitoja Envi-oppimisympäristössä itsenäisen opiskelun aikana.
Oppimisympäristöt:
-Digitaalinen aineisto: Terveysportti, Oppiportti Duodecim, Verkkokurssit, Terveyskylä, Sairaanhoitopiirien sivut, Docca-kirjaamisalusta, Ellibis-verkkokirjat, Visible Body, JBI
-Virtuaaliopetus Moodle-oppimisympäristössä ( Zoom, Office 365 Teams, Google Meet- yhteyksin & Matterport)
-Lähiopetus Envi- oppimisympäristössä: pienryhmätyöskentely, itsenäinen harjoittelu, taito- ja työpajatyöskentely, potilastapaus- ja tilannesimulaatiot, VR-tila (Sharecare YOU)
Opiskelijan oppimisen ohjaus toteutuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa palautetta osaamisensa kehittymisestä suullisena, kirjallisena ja vertaisarviointina opintojakson aikana.
Opiskelijan henkilökohtaisessa ohjauksessa hyödynnetään Moodlen oppimisanalytiikkaa. Opiskelija voi seurata opintojensa etenemistä Moodlessa Edistymisen seuranta- työkalun avulla.
Marika Kunnari
Oppikirjat:
Ahonen - Blek-Vehkaluoto - Buure - Ekola - Partamies - Sulosaari. 2019. Kliininen hoitotyö
Saano- Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SamomaPro
Digitaalinen aineisto:
- Kliininen hoitotyö (linkki digikirjan lainaukseen:https://www.ellibslibrary.com/fi/luc/978-952-63-4025-8)
- Terveysportti
- Käypähoito- suositukset
- Sairaanhoitajan ja Lääkärin tietokannat
Duodecim Oppiporttin oppikirjat, erikseen määritellyt kappaleet/kohdat.
- *Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
- *Kardiologia
- *Keuhkosairaudet
- *Neurologia
- *Anestesiologia ja tehohoito
- *Kirurgia
- *Nestehoito
- *Kipu
Terveyskylä.fi-palvelun sisällöt:
- *Sydänsairaudet-talo
- *Verisuonitalo
- *Keuhkotalo
- *Infektiosairaudet
- *Diabetes
- *Painonhallinta
- *Munuaistalo
- *Kivunhallintatalo
- *Leikkaukseen tulijan talo
- *Syöpätalo
- *Vertaistalo
- *Vatsatalo
Twitter tiedonhankinnan välineenä (vapaaehtoinen)
Johanna Rintala, Linnea Pekkarinen, Niina Määttä, Katja Saukkoriipi, Hanne Luosujärvi, Heidi Jaakola, Anna-Leena Nousiainen
Tämä opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintojakson pakolliset lääkehoidon taitopajat oltava suoritettuna ennen R702HL53 ja, R702HL54 harjoittelujen alkua.
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Yksilötentti
1. UUSINTA- ja KOROTUSTENTTI:
2. UUSINTA- ja KOROTUSTENTTI
Suomi
09.09.2022 - 04.12.2022
Opintojakson laajuus 10 op eli 267 h opiskelijan ohjattua ja itsenäistä työskentelyä
Verkkoryhmän toteutuksessa neljä lähipäivää
14.03.2022 - 02.09.2022
Hengityselisairautta sairastavan potilaan hoitotyö
Sydän- ja verenkiertoelinsairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
Tyypin 2 diabetesta sairastavan potilaan hoitotyö
Munuaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö
Gastroenterologista sairautta sairastavan potilaan hoitotyö
Ortopedista sairautta sairastavan potilaan hoitotyö
Syöpäsairautta sairastavan potilaan hoitotyö
Intraoperatiivinen hoitotyö
Kipu ja kipupotilaan hoitotyö
Parenteraalinen neste- ja lääkehoito sekä verensiirto
26.8.2022 - 6.11.2022 Rovaniemen kampus & verkkoympäristö
Opintojakson ALOITUSINFO 26.8.2022 klo 8.15 - 9.45 Zoom (läsnäolo kaikille pakollinen)
Ohessa opintojakson toteutusaikataulu syksylle 2022
Verkkoryhmien toteutussuunnitelma: https://urly.fi/2vBr
Kampusryhmän toteututsuunnitelma:https://urly.fi/2vBk
(mikäli kyseinen linkki ei aukea, kopioi se selaimellesi ja avaa se siellä)
Osaamisen näyttö
Arviointimenetelmä: yksilötentti
Hyväksytty suoritus edellyttää vaadittujen Oppiportin sekä ABO- verkkokurssien suorittamisen sekä osallistumisen pakollisiin parenteraalisen lääke-, neste- ja ravitsemushoidon sekä kivunhoidon taitopajoihin
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
0 - 100
Kampusryhmä
Verkkoryhmä 1
Verkkoryhmä 2
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
9 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Kuvaat sisätauti- ja syöpäsairauksia sairastavien potilaiden sekä kirurgista hoitoa tarvitsevien potilaiden hoitotyötä.
Suunnittelet ja toteutat ohjattuna sisätauti- ja syöpäsairauksia sairastavien potilaiden sekä kirurgista hoitoa tarvitsevien potilaiden hoitotyötä.
Suunnittelet ja toteutat arvioiden erilaisia sisätauti- ja syöpäsairauksia sairastavien potilaiden sekä kirurgista hoitoa tarvitsevien potilaiden hoitotyötä tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuen.
Kuvaat kansanterveysongelmien riskitekijöitä, joilla on merkitystä potilaan terveyteen.
Sovellat tietoa kansanterveysongelmia aiheuttavista riskitekijöistä, jotka heikentävät terveyttä ja toiminta- ja työkykyä.
Arvioit ja ehkäiset kansanterveysongelmia aiheuttavia riskitekijöitä, jotka heikentävät terveyttä ja toiminta- ja työkykyä.
Kuvaat potilaan hoidon tarpeen ja peruselintoimintoja ylläpitävän hoidon. Kohtaat potilaan ja hänen läheisensä.
Arvioit potilaan hoidon kiireellisyyden tarpeen ja aloitat perusleintoimintoja ylläpitävän hoidon huomioiden potilaan ja hänen läheisensä.
Arvioit ja suunnittelet kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen, aloitat peruselintoimintoja ylläpitävän hoidon ja arvioit kriittisesti hoidon vaikuttavuutta yhteistyössä potilaan ja hänen läheisensä kanssa.
Tunnistat suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Käytät suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Hyödynnät ja arvioit suomalaisten ravitsemussuosituksien vaikutusta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Ritva Pinola
Noora Wilhelmsson, Tarja Pykäläinen, Ritva Pinola
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
14.03.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
0 - 30
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Itsenäiset tehtävät, luennot,työpajat,webinaarit, projektiluontoiset opinnot, tentit
Noora Wilhelmsson
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygienia.
Muu e-aineisto ja materiaali kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.
Noora Wilhelmsson, Linnea Pekkarinen, Tarja Pykäläinen, Hoitotyö SH X1, Rovaniemi AMK, Ritva Pinola
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Äitiysneuvolan tentti 8.9.2022
Lastenneuvolan tentti 14.9.2022
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti 13.10.2022
Uusintakerrat sovittaessa erikseen opettajan kanssa.
Suomi
08.08.2022 - 16.10.2022
15 op (400,5h)
14.03.2022 - 01.08.2022
Lasta odottava perhe, äitiysneuvolatyö
Lastenneuvolatyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Syksy 2022 (8.8-16.10.2022)
Tarkempi toteutussuunnitelma: https://docs.google.com/document/d/1ZRGCtBjHsXzBgyiamoATQYkv6ajWx1cUhzQPw1whaVQ/edit?usp=sharing Huomioi, että opetuksesta puuttuu vielä imetysohjaukset, joten pieniä muutoksia voi tulla.
Opetusta on sekä verkossa että kampuksella simulaatiopäivien ja tenttien lisäksi.
Simulaatiopäivät kampuksella
ma 3.10.2022 8.15-16.00 Äitiysneuvolan simulaatiopäivä
ti 4.10.2022 8.15-16.00 Lastenneuvolan simulaatiopäivä
ke 12.10.2022 8.15-16.00 Koulu- ja opiskth:n simulaatiopäivä
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja työskentelytaidot näyttönä.
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
0 - 30
Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
1 op
10 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), verkko-opiskelu, yksilö- ja ryhmäohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. oppiportti, skhole, terveyskylä. ENVI, harjoitteluympäristöt, AC.
Marika Kunnari
Materiaalit löytyvät Moodlen toteutussuunnitelmasta ja täydentyvät oppintojakson aikana.
Linnea Pekkarinen, Niina Määttä, Jaana Pätsi, Heidi Jaakola, Marko Vatanen, Paula Yliniemi, Anna-Leena Nousiainen, Sari Melamies
Harjoittelut erikseen määriteltynä ajankohtana omina opintojaksoinaan:
R702HL32 Sisätautien hoitotyön harjoittelu
R702HL33 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu
R702HL34 Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Varsinainen tentti
23.9.2022
1. uusinta 7.10.2022 klo 9-12 ZOOM
2. uusinta 3.11.2022 klo 9-12 ZOOM
Suomi
01.08.2022 - 23.09.2022
10op, 270h opiskelijan työtä.
14.03.2022 - 31.07.2022
8/2022 - 9/2022
8.8 - 23.9.2022 Rovaniemen kampus, verkkoympäristöt
Verkkoryhmä 1-2 toteutussuunnitelma
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_melamies_lapinamk_fi/EdQYF9Q2_RJBom1IWjkl6DEBZ0h7NNiec6r0yDITUrvPyA?e=okzKcQ
Kampusryhmä 3 toteutussuunnitelma
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_melamies_lapinamk_fi/ER6ag01Zl2ROu_HGuAzK_YIBItiYHetdiVpKe_5t19Rx7g?e=iksLSe
MIKÄLI linkki ei avaudu klikkaamalla niin kopioi linkki ja liitä se selaimen osoiteriville.
Opintojaksolle ilmoittaumisen yhteydessä jokainen opiskelija valitsee itselleen pienryhmän - verkkototeutuksen ryhmiä on kaksi (2) ja kampustoteutuksen ryhmiä on yksi (1).
Verkkoryhmille 1-2 ja kampusryhmälle (ryhmänumero 3) on kummallekin oma toteutusssuunnitelmansa, näette nämä yläpuolella olevien linkkien kautta.
Osaamisen näyttö
Arviointivaiheen suoritus 10op on hyväksytty, kun opiskelija on:
-Suorittanut tehtävät opintojakson aikana hyväksytysti
-On osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen. Pakollinen osallistuminen periferinen kanylointi ja interventiivinen haastettelu työpajoihin.
- On suorittanut tentin hyväksytysti.
Lähiopetus
0 - 90
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, Zoom.
Työpajoissa 100% läsnäolo-oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen ryhmätentti annetun materiaalin pohjalta verkkoryhmällä, Campusryhmällä perinteinen paperinen ryhmätentti.
Marika Kunnari
Johanna Rintala, Linnea Pekkarinen, Leena Välimaa, Jaana Pätsi, Heidi Jaakola, Anna-Leena Nousiainen
Kokemusasiantuntijat osallistuvat opintojakson toteutukseen ja työelämän asiantuntijat toimivat konsultaatioapuna tai osallistuvat opintojakson toteutukseen.
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Ryhmätentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa.
Suomi
07.11.2022 - 04.12.2022
5 op, 135 tuntia opiskelijan työtä
14.03.2022 - 31.10.2022
Syksy 2022
Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit:
THL:n (thl.fi)
o Luo luottamusta - puutu väkivaltaan
o Luo luottamusta - suojele lasta
o Lopputentti puutu väkivaltaan verkkokoulutus
o Linity menetelmä itsemurhien ehkäisyyn ( www. mieli.fi )
o Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelma
o Itsemurhavaaran ja sen arviointi
o Itseään vahingoittavan ja itsetuhoisen potilaan hoito
o Lopputentti Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
Oppiportin (www.oppiportti.fi)
o Motivoiva keskustelu verkkokoulu
- suorittanut Green Care tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
0 - 100
Opintojaksolla on kolme ryhmää, joista opiskelija valitsee yhden:
1.ryhmä = verkkoryhmä
2.ryhmä= verkkoryhmä
3.ryhmä= campusryhmä
1. ja 2. ryhmällä lähipäiviä koululla on 3 päivää/ kk. Campusryhmällä lähiopetusta koululla on enemmän.
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
3 op
H-5
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
1. Selittää epätarkasti mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä
2. Ei osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ja ammatillinen tietoperusta puuttuu
3. Ammattieettisten periaatteiden, potilasturvallisuuden ja lainsäädännön tuntemus puuttuu
4. Mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän tuntemus on epäselvä
1. Selittää mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
2. Potilaslähtöinen hoitotyö ja ammatillinen tietoperusta on hajanainen
3. Osaa kuvailla ammattieettisiä periaatteita, potilasturvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Osaa nimetä mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän osia ja yhteistyökumppaneita
1. Selittää ja perustelee mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
2. Osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ammatilliseen tietoon perustuen
3. Osaa kuvailla perustellen ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit pääpiireittäin
1. Osaa selittää ja perustella mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä hoitotyön näkökulmasta
2. Osaa soveltaa potilaslähtöistä hoitotyötä ammatillisella tietoperustalla perustellen
3. Osaa noudattaa ja soveltaa työssä ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit laaja-alaisesti