•     Research, Development and Innovation Competence HYVO2OJ-19039 09.08.2021-31.12.2021  5 cr  (KA72H20K) +-
    Learning objectives
    Osaamistavoitteet:
    Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
    Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
    Teemat ja keskeiset sisällöt:
    Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
    - Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
    - Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
    - Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
    Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
    - Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
    - Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
    - Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
    - Tutkimuksellinen kehittäminen
    Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
    - Hanketyöskentely ja projektitoiminta
    - Tutkimustiedon hyödyntäminen (not translated)
    Contents
    Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
    - Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
    - Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
    - Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
    Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
    Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
    Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
    - Toiminnallinen opinnäytetyö
    - Laadullinen tutkimusote
    - Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
    - Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
    - Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
    - Tutkimuksellinen kirjoittaminen
    Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
    - Hanketyöskentelyja projektitoiminta
    - Tutkimustiedon hyödyntäminen (not translated)
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

    Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.

    Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

    Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

    Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
    Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3
    Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

    Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.

    Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

    Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

    Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
    Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.

    Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.

    Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.

    Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.

    Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
    Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja. (not translated)

    Teaching methods and instruction

    Opetusmenetelmät: Opetus ja oppiminen tapahtuvat verkkoympäristössä Oppimistehtävät: - itsenäiset harjoitustehtävät - videotehtävät - sähköiset monivalintatestit - aktiivinen osallistuminen keskusteluun Oppimis- ja palautekeskustelut: - yksilö- ja/tai ryhmäohjaus - opiskelija saa palautetta oppimisestaan opintojakson aikana Oppimisympäristöt: - Moodle - Itsenäinen työskentely Läsnäolovelvoite: - Kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna sähköissä oppimisympäristössä - Webinaareissa pakollinen läsnäolo (not translated)

    Responsible person

    Anniina Tohmola

    Learning material and recommended literature

    - Kananen J (2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. - Kananen J (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. - Salonen K (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. - Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. - Vilkka, H. & Airaksinen,T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. - Lisäksi opintojakson aineisto Moodle ympäristössä' - Tieteelliset artikkelit ja tutkimukset - Kvantimot ja Kvalimot -verkkomateliaali (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Campus

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    09.08.2021 - 31.12.2021

    Learning assignments

    5 op vastaa 133h (not translated)

    Enrollment

    19.03.2021 - 31.07.2021

    Location and time

    Oppimisympäristö tehtävien suorittamiseksi auki 9.8-30.11.2021 välisen ajan. (not translated)

    Groups
    • KA72H20K
    Assessment criteria

    Opintojakson arvosana muodostuu useista eri osioista: - Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja osa numeraalisesti - Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojakson numeraalisten teemojen arvosanojen keskiarvosta (not translated)

    Teachers

    Anniina Tohmola

    Seats

    0 - 40

    Degree Programmes

    Nursing, Kemi

    R&D proportion

    5 cr

    Virtual proportion

    5 cr

    Evaluation scale

    H-5