•     Finnish Speech and Written Communication K700BD93-3001 10.01.2022-06.03.2022  5 cr  (KA71S22K) +-
    Learning objectives
    Learning Outcomes:

    Student
      - can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
      - knows how to use expert communication in his / her work
      - is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
      - evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
    communication situation and context when constructing the message

    Contents:
      - developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
      - work community- and interaction skills
      - communication as an expert
      - textual skills
      - taking culture into account in communication
    Starting level and linkage with other courses
    NULL
    Contents
    Speech Communication: see assessment criteria

    Written communication:
    Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.

    Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
    Performance skills
    • Interaction skills, targeting and contact
    • Constructing a speech
    • Preparing the contents of a speech
    • Selecting the mode of expression

    Group communication skills
    • Definition of goals
    • Agreeing on an operating method
    • Listening and observation
    • Participation
    • Creating and maintaining relations
    • Ensuring the functioning of a group

    Written communications (assessed on a scale of 1–5):
    • Contents
    • Structure
    • Style and tone
    • Spelling
    • Sources and references

    Satisfactory (1–2):
    With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.
    Assessment criteria - grade 3
    Good (3–4):
    The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
    Assessment criteria - grade 5
    Excellent (5):
    The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

    Teaching methods and instruction

    Opintokokonaisuuden tavoite / Osaamistavoitteet: Opiskelija * osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito) * osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään * osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa * arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin. Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt: Opintojakso järjestetään verkkokurssina, jossa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Tehtävissä sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä. * AC-tallenteet. * yksilö- ja ryhmäharjoitukset. * Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-työkalu, keskustelualueet mm. Oppimistehtävät: puheviestintä (2,5 op) pakolliset tehtävät: * puheviestinnän kehittämistehtävä/essee. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Essee on samalla kirjallisen viestinnän pakollinen tehtävä. Palautus Moodlessa. * suullinen puhe/alustus jostakin sosiaalialan aiheesta: puhut PowerPoint-diat TAI PP-video TAI YouTube-video (kesto 5 minuuttia). Palautus Moodlessa keskustelualueella. * ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: neuvottelu tai kokous. Opettajan antamat aiheet, joista valittava. Palautus Moodlen keskustelualueella. Arviointi: 0 - K5 sekä vertaisarviointi muilta opiskelijoilta. kirjallinen viestintä (2,5 op): * tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: lauseiden korjaaminen ja tarkistaminen itse. Ei ole palautettava tehtävä. * raportti (pakollinen tehtävä): kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Raportin pituus 2 sivua. Palautus Moodlessa. Arviointi 0 - K5. Ohjaus ja palaute: * opettajan palaute esityksistä Moodlessa * vertaispalaute (toiset opiskelijat) Moodlen keskustelualueella Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävävien palauttamista ja suorittamista hyväksytysti (arvosana tehtävistä vähintään tyydyttävä T1). (not translated)

    Responsible person

    Päivi Hietala

    Learning material and recommended literature

    Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Campus

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Exam dates and re-exam possibilities

    Tenttiä vastaa tehtävien palautus hyväksytysti OJ:n aikana (viim. 6.3.2022) ~Uusintatentti 1: Puuttuvien tai hylättyjen (arvosana 0) tehtävien palautus 7.3. - 31.5.2022 (arvosana ennen kesälomaa). Uusintatentti 2: Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 1.6. - 15.12.2021 (arvosana ennen joululomaa). Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on suoritettava koko OJ valmiiksi OJ:a seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Mikäli OJ:n suoritus on vielä kesken seuraavan lukukauden päättyessä, tulee opiskelijan suorittaa koko opintojakso uusiksi. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    10.01.2022 - 06.03.2022

    Learning assignments

    5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle (not translated)

    Enrollment

    01.10.2021 - 26.01.2022

    Content scheduling

    lukuvuoden 2021 - 2022 I-jaksolla kevät1 (not translated)

    Location and time

    kevätlukukausi 2022, I-periodi (1.1. - 6.3.2022) (not translated)

    Groups
    • KA71S22K
    Assessment criteria

    Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi. arviointitaulukot: essee ja raportti arviointitaulukko: suullinen esitys ja asiantuntijaesiintyminen Arviontitaulukot ovat Moodlessa. *************************************************************************** Kirjoitusviestintä Osaamistavoitteet: Osaat kehittää omia kirjoitustaitojasi ja osaat käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työ-yhteisöjen vuorovaikutustilanteissa. Kirjoitusviestinnässä osaat hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttasi tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa. ***** Kirjoitusviestintä : Arvioinnin ja palautteen kohteet (raportti ja essee): Tekstilajin tavoitteiden mukaisesti arvioidaan asteikolla (0–5): sisältö rakenne kieli ja tyyli esitystapa ja ulkoasu lähdemerkinnät. ******* Arviointikriteerit: 0 - K5 **** hylätty 0: Tehtävä ei täytä arvosanan T1 kriteerejä. Tehtävä on täydennettävä. **** 1 tyydyttävä Osaat ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajien ja tekstien käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Tekstisi eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstilajin ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Rakenteessa, kielessä, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita. **** 2 tyydyttävä Osaat ohjatusti ja osittain itsenäisesti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajien ja tekstien käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Tekstisi eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstilajin ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Rakenteessa ja kielessä, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna jonkin verran puutteita. **** 3 hyvä Osaat kirjoittaa itsenäisesti työelämän ja koulutuksen tekstilajien ja tekstien käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Tekstisi ovat tekstilajin ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieliulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. **** 4 hyvä Osaat kirjoittaa itsenäisesti ja hyvin työelämän ja koulutuksen tekstilajien ja tekstien käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Tekstisi ovat tekstilajin ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat hyvin tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. **** 5 kiitettävä Osaat itsenäisesti, luovasti ja taitavasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajien ja tekstien käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Tekstisi ovat tekstilajin ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat erinomaisesti tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. _________________________________________________________________ Puheviestintä arviointikriteerit Arvioinnin kohteena ovat suullisen viestinnän tehtävät (opiskelijan laatima kehittämissuunnitelma-essee, puhe-video ja neuvottelu-/kokousesitys ryhmänä). Puheviestintäkäyttäytymisen tiedostaminen, reflektointi ja sen pohjalle laadittu puheviestintätaitojen kehittämissuunnitelma. Arviointikriteerit: **** kiitettävä K5. Koko ryhmä osallistuu harjoituksiin ja ryhmätyöskentelyyn erittäin rohkeasti, aktiivisesti ja luovasti. Ryhmässä vallitsee erittäin kannustava harjoitteluilmapiiri. Ryhmä on sitoutunut tehtävien tekoon. Ryhmässä annetaan rakentavaa palautetta ja osataan ottaa sitä vastaa. Ryhmät toimivat itsenäisesti, luovasti ja tavoitteellisesti. Opiskelija arvioi oman osuutensa ryhmässä oivaltavasti ja realistisesti. **** hyvä H4 - H3. Ryhmä osallistuu harjoituksiin ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Ryhmässä on pääsääntöisesti hyvä harjoitteluilmapiiri. Osallistujat sitoutuvat hyvin työskentelyyn. Ryhmässä annetaan palautetta ja otetaan sitä vastaan. Työryhmät toimivat annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelijalla arvioi oman ryhmäprosessinsa ja vaikutuksensa ryhmään. **** tyydyttävä T2 - T1. Suurin osa ryhmän jäsenistä osallistuu mutta harjoitteluryhmän ilmaapiiri ei kannusta osallistumaan. Harjoituksiin (ryhmätehtävä) valmistautuminen on puutteellista. Palautteen antaminen jää pinnalliseksi. Työryhmä tarvitsee runsaasti tukea ja ohjausta. Opiskelijan oman osuuden arviointi ryhmäprosessiin syntyyn jää puutteelliseksi. **** hylätty 0: ryhmän tehtävä tai ryhmän jäsenen osuus ei täytä arvosanan T1 kriteejä. *********************************************************************************************** B. Puheviestintäkäyttäytymisen tiedostaminen, reflektointi ja sen pohjalle laadittu puheviestintätaitojen kehittämissuunnitelma: *** K5. Opiskelija on perehtynyt puheviestinnän teoriaan ja oppimateriaaliin erinomaisesti ja soveltaa sitä oivaltavasti ja luovasti oman viestintäkäyttäytymisensä reflektointiin. Opiskelija hyödyntää saamaansa palautetta ja arvioi realistisesti omia puheviestintätaitojaan ja laatii niiden perusteella konkreettisen suunnitelman oman puheviestintäkompetenssinsa kehittämiseksi. Suunnitelma on kirjoitettu noudattaen annettuja asiakirja-esseen ohjeita ( ks. kirjoitusviestintä) ja lähdemerkinnät ovat moitteettomat. **** H4 - H3. Opiskelija on perehtynyt puheviestinnän teoriaan ja oppimateriaaliin hyvin ja soveltaa sitä oman viestintäkäyttäytymisensä reflektointiin. Opiskelija hyödyntää saamaansa palautetta ja arvioi omia puheviestintätaitojaan ja laatii niiden pohjalta suunnitelman oman puheviestinäkompetenssinsa kehittämiseksi. Suunnitelma on kirjoitettu annettujen ohjeiden mukaisesti ja lähdemerkinnät ovat lähes moitteettomat. **** T2 - T1. Opiskelijan perehtyminen ja puheviestinnän teoriaan on pinnallista ja sen soveltaminen oman puheviestintäkäyttäytymisensä reflektointiin on jossain määrin puutteellista. Opintojakson aikana saatua palautetta on hyödynnetty kehittämissuunnitelmassa mutta suunnitelma jää kuvailun tasolle ja kehittämissuunnitelma olisi voinut olla konkreettisempi. Suunnitelman kieliasussa ja lähdemerkinnöissä on puutteita. **** hylätty 0: Suunnitelma ei täytä arvosanan T1 vaatimuksia. Tehtävä on täydennettävä. (not translated)

    Teachers

    Päivi Hietala

    Seats

    0 - 45

    Further information

    Aiemmat viestinnän tai suomen kielen ja viestinnän opinnot:
    Opiskelijalla on mahdollisuus hakea hyväksilukua joko suullisesta viestinnästä (2,5 op), kirjallisesta viestinnästä (2,5 op) tai koko opintojaksosta (5 op).
    Hyväksilukua haetaan Lapin amkin ohjeiden mukaisesti.
    Päätöksen hyväksiluvusta tekee osaamispäällikkö / Osallisuus ja toimintakyky (Sosiaalialan koulutus).
    Ilmoittautuminen:
    Opintojaksolle tulee ilmoittautua Peppi-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
    Kun opiskelija hyväksytään opintojaksolle, hän siirtyy samalla osallistujaksi kyseiseen Moodle-oppimisympäristöön. Erillistä kirjautumisavainta ei tarvita. Moodle-ympäristön aktivoituminen vie noin 24 tuntia.

    Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista. (not translated)

    Degree Programmes

    Bachelor of Social Services

    Virtual proportion

    5 cr

    Evaluation scale

    H-5