•     Finnish Speech and Written Communication K700BD93-3002 31.08.2022-23.10.2022  5 cr  (KA71S22S_1) +-
    Learning objectives
    Learning Outcomes:

    Student
      - can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
      - knows how to use expert communication in his / her work
      - is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
      - evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
    communication situation and context when constructing the message

    Contents:
      - developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
      - work community- and interaction skills
      - communication as an expert
      - textual skills
      - taking culture into account in communication
    Starting level and linkage with other courses
    NULL
    Contents
    Speech Communication: see assessment criteria

    Written communication:
    Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.

    Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
    Performance skills
    • Interaction skills, targeting and contact
    • Constructing a speech
    • Preparing the contents of a speech
    • Selecting the mode of expression

    Group communication skills
    • Definition of goals
    • Agreeing on an operating method
    • Listening and observation
    • Participation
    • Creating and maintaining relations
    • Ensuring the functioning of a group

    Written communications (assessed on a scale of 1–5):
    • Contents
    • Structure
    • Style and tone
    • Spelling
    • Sources and references

    Satisfactory (1–2):
    With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.
    Assessment criteria - grade 3
    Good (3–4):
    The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
    Assessment criteria - grade 5
    Excellent (5):
    The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

    Teaching methods and instruction

    Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt: Tunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä. Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö. Oppimistehtävät: puheviestintä (2,5 op) * puheviestinnän kehittämistehtävä/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. * suullinen alustus/puhe (3 - 5 minuuttia). Yksilötehtävä. PP-diat ja -video. Arviointi 0 - K5. * ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena. kirjallinen viestintä (2,5 op): * tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta. * raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Ohjaus ja palaute: opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake) (not translated)

    Responsible person

    Päivi Hietala

    Learning material and recommended literature

    Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali. (not translated)

    Mode of delivery

    40% Contact teaching, 60% Distance learning

    Campus

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Exam dates and re-exam possibilities

    ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa. * Tehtävien palautus opintojakson aikana 31.8. - 16.10.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty. ** Toinen palautusjakso on 17.10. - 15.12.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2. *** Kolmas palautusjakso on 15.12.2022 - 31.5.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty. **** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi kevätlukukauden 2023 aikana (palautettu hyväksytyt (väh. T1-arvosana) viim. 31.5.2023, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö). (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    31.08.2022 - 23.10.2022

    Learning assignments

    5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle (not translated)

    Enrollment

    14.03.2022 - 09.09.2022

    Content scheduling

    lukukaudella 2022 - 2023, jaksolla 1 (not translated)

    Location and time

    syyslukukausi 2022 Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala (not translated)

    Groups
    • KA71S22S_1
    Assessment criteria

    Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi. arviointitaulukot: essee ja raportti arviointitaulukko: suullinen esitys ja asiantuntijaesiintyminen omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan. Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5): Esiintymistaidot - Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti - Puheenvuoron rakentaminen - Puheenvuoron sisällön laatiminen - Ilmaisutavan valinta Ryhmäviestintätaidot - Tavoitteiden määritteleminen - Toimintatavan sopiminen - Kuunteleminen ja havainnointi - Osallistuminen - Suhteiden luominen ja vaaliminen - Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5): - Sisältö - Rakenne - Tyyli ja esitystapa - Oikeinkirjoitus - Lähteet ja viittaustekniikka (not translated)

    Teachers

    Päivi Hietala

    Seats

    0 - 40

    Degree Programmes

    Bachelor of Social Services

    Virtual proportion

    3 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    Tyydyttävä (1 - 2): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    Hyvä (3 - 4): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    Kiitettävä (5): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. (not translated)