Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt: Tunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä. Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö. Oppimistehtävät: puheviestintä (2,5 op) * puheviestinnän kehittämistehtävä/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. * suullinen alustus/puhe (3 - 5 minuuttia). Yksilötehtävä. PP-diat ja -video. Arviointi 0 - K5. * ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena. kirjallinen viestintä (2,5 op): * tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta. * raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Ohjaus ja palaute: opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake) (not translated)
Päivi Hietala
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali. (not translated)
40% Contact teaching, 60% Distance learning
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa. * Tehtävien palautus opintojakson aikana 31.8. - 16.10.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty. ** Toinen palautusjakso on 17.10. - 15.12.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2. *** Kolmas palautusjakso on 15.12.2022 - 31.5.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty. **** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi kevätlukukauden 2023 aikana (palautettu hyväksytyt (väh. T1-arvosana) viim. 31.5.2023, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö). (not translated)
Finnish
31.08.2022 - 23.10.2022
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle (not translated)
14.03.2022 - 09.09.2022
lukukaudella 2022 - 2023, jaksolla 1 (not translated)
syyslukukausi 2022 Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala (not translated)
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi. arviointitaulukot: essee ja raportti arviointitaulukko: suullinen esitys ja asiantuntijaesiintyminen omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan. Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5): Esiintymistaidot - Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti - Puheenvuoron rakentaminen - Puheenvuoron sisällön laatiminen - Ilmaisutavan valinta Ryhmäviestintätaidot - Tavoitteiden määritteleminen - Toimintatavan sopiminen - Kuunteleminen ja havainnointi - Osallistuminen - Suhteiden luominen ja vaaliminen - Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5): - Sisältö - Rakenne - Tyyli ja esitystapa - Oikeinkirjoitus - Lähteet ja viittaustekniikka (not translated)
Päivi Hietala
0 - 40
Bachelor of Social Services
3 cr
H-5
Tyydyttävä (1 - 2): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita. (not translated)
Hyvä (3 - 4): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. (not translated)
Kiitettävä (5): kirjallinen viestintä Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita. (not translated)