•     Multicultural Work K701SL22OJ-19017 04.10.2022-20.12.2022  5 cr  (KA71S21S_1) +-
    Learning objectives
    The student
    - can separate preconceptions, values and attitudes towards their own and a different culture
    - can identify dimensions that explain key similarities and differences between cultures
    - can describe Finland’s immigration policy and its connections to international politics
    - can describe the service system supporting integration and analyse factors that support and hinder the integration process
    - can find solutions to support the integration and occupational capacity of immigrants and promote tolerance

    Contents:
    - Intercultural communication
    - Immigration policy
    - Asylum process
    - Acculturation process
    - Integration
    Starting level and linkage with other courses
    NULL
    Contents
    Social work in multicultural environments.

    Contents:
    - intercultural communication and interaction
    - key cultural similarities and differences
    - refugees, migrants, immigrants, returnees, etc.
    - the basics of intercultural guidance and counseling
    - religions and worldviews
    - immigrants' life situation: processes of change, crises
    - refugee and immigration legislation and alien policy
    - acculturation process and integration
    - inclusion-survival-influence
    - immigrants as part of Finnish society; as a customer in various services, social security

    Main topics covered in contact teaching
    1. Intercultural communication and interaction
    2. Basic concepts, background to immigration.
    3. Integration and support of immigrants; especially nature-based methods.
    4. Living conditions of immigrants in Finland.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Assessment criteria:
    Learning assignments; active project and/or assignment (peer commenting and oral feedback) and an examination (graded)
    Examination assessment criteria:

    Satisfactory (1–2):
    The student can describe key dimensions that explain similarities and differences between cultures, but their utilisation of these in intercultural communication is lacking. The student can identify basic principles connected to migration and how it is controlled in Finland. They can name factors connected to the integration process and are familiar with immigrant services. They can support immigrants’ occupational capacity and integration.
    Assessment criteria - grade 3
    Good (3–4):
    The student can identify some key similarities and differences between cultures and can itemise them in intercultural communication. The student has a good grasp of migration and how it is controlled in Finland. They can explain factors connected to the integration process and are familiar with immigrant services. They can support immigrants’ occupational capacity and integration.
    Assessment criteria - grade 5
    Excellent (5):
    The student understands the key dimensions that explain similarities and differences between cultures and can apply them creatively in their intercultural communication on individual and group level. The student has an excellent grasp of migration and how it is controlled in Finland. They can discuss integration processes in a profound and multi-faceted way and are familiar with immigrant services. They can find solutions for supporting immigrants’ occupational capacity and integration in difficult situations.

    Teaching methods and instruction

    Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta/etäkontakti (Zoom), itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä. (not translated)

    Responsible person

    Leila Nisula

    Learning material and recommended literature

    Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Working life connections

    Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa (not translated)

    Campus

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Exam dates and re-exam possibilities

    Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    04.10.2022 - 20.12.2022

    Learning assignments

    Luennot: 1 op Pienryhmätyöskentely 2 op Tehtävät ja materiaaleihin perehtyminen 2 op (not translated)

    Enrollment

    14.03.2022 - 27.09.2022

    Content scheduling

    - Monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri ja monikulttuurisuus, etnosentrisyys ja rasismi, identiteetti, integraatio ja akkulturaatio, kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys - Maahanmuuttopolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö - Monikulttuurinen ohjaus ja kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä - Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja kehittämistyö (not translated)

    Location and time

    Opintojakso toteutuu viikoilla 40-51 lähi- ja verkko-opetuksena (not translated)

    Groups
    • KA71S21S_1
    Alternative learning methods

    Lapin amk:n ahot-käytänteet (not translated)

    Assessment criteria

    Itsenäiset ja pienryhmätehtävät moodlealustalla ja niiden esitykset (hyv/hyl) Opintojakson aikana pienryhmätehtävätehtävä (numeerinen arviointi hyl-5) (not translated)

    Teachers

    Leila Nisula

    Seats

    0 - 40

    Degree Programmes

    Bachelor of Social Services

    Virtual proportion

    5 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    Tyydyttävä: (T1-2) Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi. Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    Hyvä (H3-H4) Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    Kiitettävä (K5) Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa. (not translated)