Opintojakso toteutuu lähi ja AC-opetuksena (huomioiden Korona-tilanne.) Oppimisympäristö on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä viikoilla 34-40. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon. Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista. (not translated)
Leila Nisula
Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434 - Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy. - Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf Opintojakson oheislukemisto: - Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari. - Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. - Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari - Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja - Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca. (not translated)
Distance learning
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Toteutuksen aikana viikoilla 34-40 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa ja muita sähköisiä työkaluja esim. Teams. Jakson lopussa palautetaan pienryhmien itsenäinen oppimistehtävä (numeerinen arviointi 0-5). Tehtävän palautus viimeistään viikolla 40 Opintojaksoon sisältyy tentti. Numeerinen arviointi. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2021 loppuun mennessä. (not translated)
Finnish
26.08.2021 - 17.10.2021
Toteutuksen aikana viikoilla 34-40: - luennot sekä luennoilla toteutetut yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät 2 op - itsenäiset oppimistehtävät, itsenäinen työskentely ja tentti 3 op (Tehtävien palautus viikolla 40) (not translated)
19.03.2021 - 19.08.2021
Etä- ja lähiopetus viikoilla 34-40), sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. (not translated)
Opetus viikoilla 34-40 työsuunnitelman mukaisesti (not translated)
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista. (not translated)
Luento-opetuksen aikana ja niiden välillä työstettyjen tehtävien vertaisarviointi sekä suulliset ja kirjalliset palautteet muilta opiskelijoilta ja opettajalta viikoilla 34-40. (hyv/hyl) Pienryhmien oppimistehtävän arviointi (numeerinen 0-5), sekä laadullinen palaute opintojakson arviointikriteereiden perusteella Tentti: numeerinen arviointi (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arviointi toteutuu opintojakson yleisten arviointikriteerien mukaisesti: Tyydyttävä (1-2): Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä. Hyvä (3-4): Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä. Kiitettävä (5): Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein. (not translated)
Virpi Piira
0 - 60
Degree Programme in Social Services, Kemi
5 cr
H-5