•     Introduction to Tourism Phenomenon MAT201-3006 01.09.2021-24.10.2021  5 cr  (KOMU1, ...) +-
    Learning objectives
    Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - kuvata matkailusysteemin ilmiönä
    - kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
    - kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
    - esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
    - kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
    - määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta. (not translated)
    Contents
    - Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
    - Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
    - Matkailun käsitetuntemus
    - Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
    - Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
    - Matkailu aluekehittämisen välineenä
    - Matkailualueen elinkaarimallit
    - Matkailun ennakointi
    - Asiakassegmentit
    - Matkailu arktisilla alueilla (not translated)
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

    Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3
    Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. (not translated)
    Further information
    Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.

    Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. (not translated)

    Teaching methods and instruction

    Opintojaksolla on luentoja, työpajoja, vierailuja sekä verkkotentti (not translated)

    Responsible person

    Heidi Kaihua

    Learning material and recommended literature

    Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.). (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP. (not translated)

    Mode of delivery

    20% Contact teaching, 80% Distance learning

    Exam dates and re-exam possibilities

    Välitentti vk 38 - 39 Lopputentti vk 41 (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.09.2021 - 24.10.2021

    Learning assignments

    n. 43h luento/ ohjaus / vierailut n. 4 h tentti n. 20h ryhmätyöskentely n. 60h itsenäinen opiskelu (not translated)

    Enrollment

    19.03.2021 - 13.09.2021

    Location and time

    syyskuu - lokakuu 2021, yliopiston ja Lapin AMK kampukset sekä AC-virtuaaliluokka (not translated)

    Groups
    • KOMU1
    • KOKMUperus
    • YMATperus
    • RA81M21S
    Alternative learning methods

    Osaamisen näyttö Suoritus Johdatus matkailuilmiöön opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa osaamista osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvaan tietoperustaan peilaten omaa osaamistaan. Raporttiin sisällytetään • tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen • esimerkkejä omasta osaamisesta tavoitteisiin ja teemoihin liittyen Raportin voi laatia Lapin AMKin opinnäytetyöpohjalle. Raportissa tulee olla viittaukset ja lähdeluettelo. Lähteinä voi käyttää itse etsityn lähdeaineiston lisäksi teoksia. Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP. SEKÄ Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS. (not translated)

    Assessment criteria

    Opintojakson arvosana-asteikko on: hylätty - T 1 - K 5 Opintojakson arvosana koostuu tenteistä. Välitentin painoarvo on 30% ja lopputentin 70%. Suoritusten tulee vastata tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Arvioinnin perusteena, ovat opintojakson tavoitteet. Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - kuvata matkailusysteemin ilmiönä - kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön - kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja - esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä - kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat - määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta. (not translated)

    Teachers

    Heidi Kaihua, Salla Jutila

    Seats

    0 - 100

    Further information

    Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.

    Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. (not translated)

    Degree Programmes

    Toursim, Degree Programme in Tourism

    R&D proportion

    1 cr

    Virtual proportion

    4 cr

    Evaluation scale

    H-5