•     Employee Experience Management MATR222-3002 17.01.2022-27.02.2022  10 cr  (RA81M21K, ...) +-
    Learning objectives
    Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä. Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta
    - tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen liiketoiminnassa
    - johtaa työntekijäkokemuksia kokonaisvaltaisesti liiketoimintastrategian näkökulmasta
    - toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä
    - tunnistaa operatiivisen johtamisen merkityksen liiketoimintaprosesseissa
    - tunnistaa esimiehen vastuut ja velvollisuudet kansainvälisissä työyhteisöissä
    - tunnistaa osaamisen merkityksen työntekijäkokemuksen ja liiketoiminnan näkökulmasta
    - tunnistaa elinikäisen oppimisen merkityksen osaamisen vahvistamisessa
    - ennakoida organisaation tulevia osaamistarpeita ja huomioida ne toiminnassa
    - kuvata työhyvinvoinnin osa-alueet ja työkaluja
    - tunnistaa positiivisen työntekijäkokemuksen merkityksen työntekijän sitoutumiselle ja motivaatiolle sekä tuottavuudelle. (not translated)
    Contents
    - Työntekijäkokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen liiketoiminnan näkökulmasta
    - Esimiestaidot
    - Operatiivinen ja osaamisen johtaminen (not translated)
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja eikä osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija ei tunnista työntekijäymmärryksen merkitystä johtamisessa, eikä osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija ei tunnista operatiivisen johtamisen roolia ja tehtäviä organisaatiossa eikä osaamisen merkitystä matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija ei osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

    Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa heikosti kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa hieman työntekijäymmärryksen merkitystä johtamisessa ja osaa heikosti toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija tunnistaa hieman operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa hieman ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

    Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa pääsääntöisesti kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa pääpiirteissään työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija tunnistaa pääpiirteissään operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa pääsääntöisesti ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3
    Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

    Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata hyvin esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta monipuolisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia monipuolisesti kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija tunnistaa hyvin operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa hyvin ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata syvällisesti esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta monipuolisesti ja laajasti. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa kiitettävästi ja osaa toimia monipuolisesti kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

    Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ansiokkaasti ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa. (not translated)
    Further information
    Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille. (not translated)

    Teaching methods and instruction

    Luennot / tallenteet / webinaarit Ongelmalähtöiset ja reflektoivat työpajat Tiedonhankinta Ryhmätyöskentely Itsenäinen työskentely (not translated)

    Responsible person

    Heidi Kaihua

    Learning material and recommended literature

    Suomeksi Kaihua, H. & Kemi, J. & Tapaninen, M. & Vähäkuopus, M. 2020. Positiivinen työntekijäkokemus- Opas esimiehille. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9 Positiivinen työntekijäkokemus - Pohdintapakka esimiehille https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151 Viitala. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Otavan kirjapaino Oy. Edita Publishing Oy. E-kirja + painettu versio. Opintojaksolla jaettava materiaali (not translated)

    Mode of delivery

    Contact teaching

    Working life connections

    Opintojaksolla käy vierailijoita työelämästä. Opintojakson oppimistehtävä on muotoiltu yhdessä elinkeinon edustajien kanssa. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    17.01.2022 - 27.02.2022

    Learning assignments

    n. 50 h kontaktiopetusta n. 60 h ryhmätyöskentelyä n. 144 h itseopiskelua (not translated)

    Enrollment

    01.10.2021 - 10.01.2022

    Location and time

    Kevät 2022, monimuotoinen toteutus verkossa AC-virtuaaliluokassa vk 3 opintojakson aloitus, työntekijäkokemuksen ja -ymmärryksen merkitys liiketoiminassa vk 4 - 7 operatiivisen johtamisen osa-alueet ja merkitys liiketoimintaprosesseissa vk 7 - 9 kehittavä ja kehittyvä esihenkilö (not translated)

    Groups
    • RA81M21K
    • YMATaine
    Alternative learning methods

    Osaamisen näyttö Osaamisella tarkoitetaan Lapin AMKin restonomikoulutuksen osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa kuvattua osaamista. Työntekijäkokemuksen johtaminen -opintojakson osaamistavoitteet kertovat, mitä tulee hallita opiskeltuaan kokonaisuus. Osaamisen näytöllä osoitetaan osaamistavoitteiden hallinta. Työntekijäkokemuksen johtamisen opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa työkokemusta matkailualalla johtamisesta ja soveltavista esihenkilötehtävistä osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvan tietoperustan pohjalta omaa osaamista tavoitteisiin. Raporttiin sisällytetään • tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen • esimerkkejä omasta osaamisesta teemoihin liittyen Tavoitteena on havainnollistaa EQF tason 6 (amk-tutkinto) osaamisen tiedot, taidot ja asenteet. Olennaista on kuvata tavoitteiden mukaista osaamista. Opetussuunnitelmassa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja osaamisen arviointikriteereihin tulee perehtyä huolella, jolloin muodostuu kuva siitä, millaiseen osaamiseen opinnot tähtäävät. Osaamisen näyttöön liittyen tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan (not translated)

    Assessment criteria

    Arvosana-asteikko: hylätty - T 1 - K 5 Arvioitava ryhmäoppimistehtävä, painoarvo kokonaisarvosanasta 100% Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle Arvioinnin perusteina toimivat opintojakson tavoitteiden mukaiset arviointikriteerit: - Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. - Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä. - Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. - Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa. (not translated)

    Teachers

    Minna Sipponen, Heidi Kaihua

    Seats

    0 - 60

    Degree Programmes

    Toursim, Degree Programme in Tourism

    Evaluation scale

    H-5