•     Game, Reindeer Husbandry and Non-wood Forest Products R604ML28OJ-19010 10.01.2022-28.02.2022  5 cr  (R64M20S, ...) +-
    Learning objectives
    Tieto puuttuu
    Starting level and linkage with other courses
    NULL
    Contents
    Tieto puuttuu
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Tieto puuttuu
    Assessment criteria - grade 3
    Hyvä 3
    - Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
    - Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
    - Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
    - Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
    - Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
    - Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
    - Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
    - Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
    - Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

    Hyvä 4
    - Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
    - Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
    - Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
    - Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
    - Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
    - Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
    - Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
    - Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
    - Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
    - Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
    - Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Kiitettävä 5
    - Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
    - Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
    - Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
    - Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
    - Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
    - Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
    - Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
    - Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
    - Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
    - Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
    - Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
    - Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat. (not translated)

    Teaching methods and instruction

    Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan! Riista, Timonen: Kurssin materiaalit ja tehtävät moodlessa. Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin annettujen tehtävänpalautuspäivämäärien mukaan. Kala, Muje: Kontaktit (luennot myös etänä); ryhmätyöt, joihin kuuluu myös ryhmätyöesitys – näissä läsnäolo (ainakin etänä) Arviointi: Ryhmätyöt (kirjallinen + esitys) 50 %, tenttivastaus 50 %. Poro, Muuttoranta: Kurssin materiaalit ja tehtävät Moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan. Keruutuotteet, Haveri-Heikkilä:Kurssin materiaalit ja tehtävä moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan. (not translated)

    Responsible person

    Maarit Timonen

    Learning material and recommended literature

    Riista: Metsästäjänopas. Metsästäjäliiton verkkosivut ja materiaalit. Riistanhoitoyhdistyksen ja Riistakeskuksen asiantuntijaluennot. Kala: Monisteet ja verkkomateriaali; ryhmätöiden yhteenvedot (itsetuotettava materiaali) Poro:Ilmoitetaan Moodlessa. Keruutuotteet: oppimateriaali ilmoitetaan moodlessa (not translated)

    Mode of delivery

    60% Contact teaching, 40% Distance learning

    Working life connections

    Kontaktipäivien vierailukohteet maastossa yhdessä alan toimijoiden kanssa. (not translated)

    Exam dates and re-exam possibilities

    Erillistä tenttiä ei ole, vaan tehtäviä. Tarkista tehtävien palautusajankohdat moodlesta. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    10.01.2022 - 28.02.2022

    Learning assignments

    Kurssilla 4 osiota tammi-helmikuun aikana. Suurin osa tehtävistä on moodlessa itsenäisesti suoritettavana; poislukien kontaktipäivien tehtävät ja luennot. Katso lukujärjestyksestä kurssin aloituksena ja johdantona olevat kontaktipäivät! (not translated)

    Enrollment

    01.10.2021 - 03.01.2022

    Location and time

    Timing follow a timeschedule

    Groups
    • R64M20S
    • RA64M20S
    Alternative learning methods

    The course is consist of four separate parts: game, fish, reindeer husbandry and non-wood forest products. Various teachers teach in different part of a course. They are responsible of their own part in the course.

    Assessment criteria

    Assessment scale is 0-5. 0= rejected grade; you have to new exam. 1= the first approved grade. The course is consist of four separate parts: game, fish, reindeer husbandry and non-wood forest products. Various teachers teach in different part of a course. All of them evaluate their own work. All parts should have been completed approved way, at least grade 1. Your grade is weighted average of four grades.

    Teachers

    Maarit Timonen, Kirsi Muuttoranta, Juho Haveri-Heikkilä, Petri Muje

    Seats

    10 - 100

    Degree Programmes

    Degree programme in Forestry

    R&D proportion

    3 cr

    Virtual proportion

    2 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    Tieto puuttuu