•     Green Care -perusteet RGCARE10OJ-18005 17.05.2022-31.07.2022  5 cr +-
    Learning objectives
    Opiskelija ymmärtää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, tuntee vaikuttavuuden taustateorioita sekä luonnon vaikuttavuuden esimerkkejä sekä osaa hyödyntää luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa kunnioittaa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.
    • Osaa luokitella luonnon tuottamia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja selittää niiden syntymekanismeja
    • Osaa arvioida omaa luontosuhdetta ja valita keinoja sen vahvistamiseen
    • Osaa tukea asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti

    Opiskelija tuntee Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit, osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta sekä tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.
    • Osaa analysoida Green Caren kokonaislaatua ja sen osatekijöitä
    • Osaa arvioida ja tulkita Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä
    • Osaa kuvata GC-toimijakentän (kansallisen ja kansainvälisen) piirteitä (not translated)
    Contents
    Luonnon vaikuttavuus- Luontosuhde- Luonnon hyvinvointivaikutukset- Ohjaustyö
    Green Care -toiminta- Termit ja käsitteet- Toimintakenttä- Laatukriteerit (not translated)

    Teaching methods and instruction

    verkko-opiskelu: webinaarit, ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu, asiantuntijaluennot tallenteina ja kirjalliset aineistot. (not translated)

    Responsible person

    Reeta Sipola

    Learning material and recommended literature

    1. Luennot ja opintomateriaalit Moodlessa - Diasarjat, haastattelutallenteet, luentotallenteet ja muut materiaalit 2. Green Care –kirjallisuus ja verkkomateriaalit - Mieli ja maisemat Eko- ja ympäristöpsykologian näkökulma, 2005. K.Salonen. - Green Care –toimintatavan suuntaviivat Suomessa, 2014. http://www.mtt.fi/mttkasvu/pdf/mttkasvu20.pdf - Luonnonlukutaito Luo liiketoimintaa vihreästä hyvinvoinnista, 2013. http://www.sitra.fi/julkaisu/2013/luonnonlukutaito-luo-liiketoimintaa-vihreastahyvinvoinnista - Green Care –toiminnan eettiset ohjeet http://www.gcfinland.fi/yhdistys/yhdistyksen-eettiset-ohjeet/ - Green Care –laatutyökirja ja Green Care Finland Ry:n ylläpitämä laatusivusto http://www.gcfinland.fi/laatu/ (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    17.05.2022 - 31.07.2022

    Learning assignments

    5 op / 135h (1op=27h). webinaarit, verkko-opiskelua itsenäisesti ja ryhmässä. (not translated)

    Enrollment

    14.03.2022 - 16.05.2022

    Location and time

    Kaikki tapaamiset toteutetaan etäyhteydellä. Avauswebinaari 18.5.2022. klo 17.00-18.00 Ohjauswebinaari 25.5.2022 klo16.00 alkaen Ohjauswebinaari 14.6.2022 klo 16.00 alkaen Webinaaripäivä 26.7.2022 klo 9.00-16.00 (not translated)

    Assessment criteria

    Arviointi koostuu seuraavista osa-alueista: - Opiskelijoiden vertaisarviointi toimijaesittelystä ja verkkokeskustelusta - Kirjalliset tehtävät - Aktiivinen osaamisen osoittaminen webinaaripäivässä (not translated)

    Teachers

    Reeta Sipola

    Seats

    0 - 50

    Degree Programmes

    0001 Free-choice elective studies

    R&D proportion

    5 cr

    Virtual proportion

    5 cr

    Evaluation scale

    Approved/Rejected

    Assessment criteria
    Assessment criteria, approved/failed

    Hyväksytty suoritus:
    - Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa sekä osallistuu webinaaripäivään.
    - Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, sekä tuntevansa vaikuttavuuden taustateorioita. Opiskelija havainnollistaa osaamistaan esimerkeillä luonnon vaikuttavuudesta sekä hyvinvointivaikutusten soveltamisessa omaan toimintaansa.
    - Opiskelija osoittaa tuntevansa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtävänsä ohjaustaitojen merkityksen Green Gare – toiminnassa.
    - Opiskelija osoittaa tuntevansa Green Care – toiminnan keskiset tekijät ja laatukriteerit. Opiskelija osaa analyyttisesti tarkastella Green Care –toiminnan erityispiirteitä ja sen eroja suhteessa muihin hyvinvointia edistäviin menetelmiin ja muuhun luontolähtöiseen toimintaan.
    - Opiskelija tuntee Green Care – toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa

    Hylätty suoritus:
    - Opiskelija ei suorita jaksolle sisältyviä oppimistehtäviä eikä osallistu webinaareihin.
    - Opiskelija ei ymmärrä luonnon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille, ei tunne vaikuttavuuden taustateorioita eikä osaa hyödyntää luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija ei tunne erilaisia luontosuhteita eikä ymmärrä ohjaustaitojen merkitystä Green Care –
    toiminnassa.
    - Opiskelija ei tunne Green Care –toimintaa määritteleviä tekijöitä eikä alan laatukriteereitä. Opiskelija ei osaa analysoida Green Care -toiminnan
    erityispiirteitä eikä erota sitä muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta.
    - Opiskelija ei tunne Green Care – toimintakenttää Suomessa eikä muissa alan keskeisissä maissa. (not translated)