•     Projektit ja työpajat K502K15OJ-18004 10.01.2022-08.05.2022  5 op  (KA52K21Sr3, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tällä opintojaksolla opit lukukausiprojekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä. Harjoittelet aivoriihen, palapelimenetelmän yms. osallistavien menetelmien toteutusta ja ohjausta. Opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.
    Sisältö
    - Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
    - Projektiviestintä
    - Kokouskäytännöt
    - Projektiasiakirjat ja niiden luominen
    - Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
    Sisältää Viestintää 1 op
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä (1)
    Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Ryhmässä työskenteleminen ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia.

    Tyydyttävä (2)
    Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä (3)
    Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä.

    Hyvä (4)
    Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5)
    Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Luennot, tuntiharjoitukset, ryhmätyöt Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät Projektiviestintä Kokouskäytännöt Projektiasiakirjat ja niiden luominen Esimerkit erilaisista työelämän projekteista

    Vastuuhenkilö

    Mari-Selina Kantanen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlessa ja verkossa oleva materiaali

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Esimerkit erilaisista työelämän projekteista.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei uusintatenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 08.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2021 - 07.01.2022

    Aika ja paikka

    Kevät 2022, Kemi Kosmos, Tietokatu 1

    Ryhmä
    • KA52K21Sr3
    • KA52K21S
    Arviointikriteerit

    Arviointi asteikolla 0-5 Prosessiarviointi: ryhmässä työskentely, prosessin aikainen oppiminen Tuotosarviointi: projektin kirjalliset dokumentit Arviointikriteeri 0-2 Suomeksi Tyydyttävä (1) Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset. Tyydyttävä (2) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan. Arviointikriteeri 3-4 Suomeksi Hyvä (3) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa. Hyvä (4) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti. Arviointikriteeri 5 Suomeksi Kiitettävä (5) Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita hankeviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.

    Opettaja

    Mari-Selina Kantanen, Päivi Honka, Jukka Joutsenvaara, Janne Hirvonen

    Paikkoja

    0 - 62

    Koulutusohjelma

    Konetekniikan koulutus

    Arviointitavat

    H-5