Luennot, tuntiharjoitukset, ryhmätyöt Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät Projektiviestintä Kokouskäytännöt Projektiasiakirjat ja niiden luominen Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Mari-Selina Kantanen
Moodlessa ja verkossa oleva materiaali
Lähiopetus
Esimerkit erilaisista työelämän projekteista.
Ei uusintatenttiä
Suomi
10.01.2022 - 08.05.2022
01.10.2021 - 07.01.2022
Kevät 2022, Kemi Kosmos, Tietokatu 1
Arviointi asteikolla 0-5 Prosessiarviointi: ryhmässä työskentely, prosessin aikainen oppiminen Tuotosarviointi: projektin kirjalliset dokumentit Arviointikriteeri 0-2 Suomeksi Tyydyttävä (1) Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset. Tyydyttävä (2) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan. Arviointikriteeri 3-4 Suomeksi Hyvä (3) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa. Hyvä (4) Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti. Arviointikriteeri 5 Suomeksi Kiitettävä (5) Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita hankeviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.
Mari-Selina Kantanen, Päivi Honka, Jukka Joutsenvaara, Janne Hirvonen
0 - 62
Konetekniikan koulutus
H-5