•     Työelämälähtöinen projekti K502K201OJ-19006 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (KA52K19S) +-
    Osaamistavoitteet
    Projektissa toteutat omaan ammattialaasi liittyvän työelämästä saadun todellisen toimeksiannon. Opit toimimaan itsenäisesti projektiryhmän jäsenenä ja kannat vastuun omasta työstäsi. Projekti noudattaa CDIO-mallia ja se jakaantuu neljään vaiheeseen. Työelämälähtöisessä projektissa keskitytään kahteen ensimmäiseen vaiheeseen: C (conceive): Kehität projektin perusratkaisun erilaisia ideointi- ja esisuunnittelumenetelmiä käyttäen. D (design): Suunnittelet projektin lopullisen ratkaisun sisältäen sen vaatimat dokumentit ja menetelmät.
    Sisältö
    Projektin alussa ryhmäydytään ja aloitetaan orientoituminen projektin toimeksiannossa annettujen vaatimusten perusteella. Projektin toteutuksesta tehdään projektisuunnitelma, jossa määritellään mm. projektiryhmän jäsenten tehtävät ja vastuut. Annetun ongelman ratkaisumallin kehittäminen on opintojakson keskeinen tehtävä. Ratkaisumallin kehitystyöhön kuuluu tiedonhakua sekä sen ja aiemmin opitun tiedon soveltamista projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Tulokset raportoidaan opintojakson päätteeksi järjestettävässä tulosseminaarissa. Projektin tulosten yksityiskohtainen raportointi tehdään kevätlukukaudella ”Projekti: ratkaisun jäljillä” opintojaksossa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
    Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

    Tyydyttävä (1)
    Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

    Tyydyttävä (2)
    Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
    Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

    Hyvä (3)
    Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

    Hyvä (4)
    Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
    Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

    Kiitettävä (5)
    Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tukiluennot, projektityöskentely

    Vastuuhenkilö

    Ari Pikkarainen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Material will be presented in the course Moodle site.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Aiheet ovat kaikki työelämästä saatuja tai muulta taholta saatuja toteutettavia projekteja

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    -

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Oppimistehtävät

    Yhteiset kokoontumiset 20h, ryhmätyöskentely/itsenäinen työ 115h

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 31.07.2021

    Aikataulu

    Syyslukukausi 2021

    Aika ja paikka

    Kosmos, Kemi, syksy 2021

    Ryhmä
    • KA52K19S
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    -

    Arviointikriteerit

    Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa

    Opettaja

    Ari Pikkarainen, Timo Kauppi, Päivi Honka, Katri Hendriksson

    Koulutusohjelma

    Konetekniikan koulutus

    Arviointitavat

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Tieto puuttuu