•     Sähkönjakelun suunnitteluprojekti K53SL211OJ-19006 27.09.2021-03.12.2021  5 op  (KA53S19S) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen ja mitoituksen periaatteet ja käytännön toteutuksen niin sähköasemilla kuin keskijänniteverkossa, muuntamoilla ja pienjännitejakeluverkossa. Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen suunnittelussa ja käytössä tarvittavan dokumentaation ja osaa laatia keskeisiä toteutuksessa tarvittavia dokumentteja. Opiskelija osaa käyttää tietokoneavusteisia suunnittelumenetelmiä ja suunnitteluohjelmia sekä toteuttaa laajan sähkönjakelun suunnitteluprojektin.
    Sisältö
    - projektiohjeistukseen perehtyminen
    - projektisuunnitelman laatiminen
    - projektin toteutus (ryhmät 1-3 opiskelijaa)
    - sähkönjakeluverkon yleissuunnittelu,
    - jakeluverkon toteutusratkaisut ja jännitevalinnat
    - nykyarvomenetelmän ja vuosikustannusmenetelmän perusteet investointien kannattavuuden arvioinnissa
    - kaapeleiden johdinpoikkipintojen taloudellinen valinta
    - johdinvaihdon kannattavuuden arviointi
    - jakelumuuntajan taloudellinen mitoittaminen
    - suunnitteluohjeet
    - verkkotietojärjestelmät ja suunnitteluohjelmistot
    - säävarmennettu verkko ja käyttövarmuuden arviointi
    - suunnitteluopintojakson laskuharjoitukset ja suunnitteluohjeistukset
    - projektin raportointi ja esittely
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.

    Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.

    Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.

    Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tietoiskut, ohjaus ja ohjausmuistiot AC opetuksena/ohjauksena sekä projektisuunnitelman ja projektiraportin arviointi ja palaute projektimuotoinen sähkönjakelun suunnittelutehtävä: tehtäväksianto + ohjeistus projektisuunnitelman laatiminen ja palaute projektin toteutus (selvitystyö, laskelmat, ym.) projektin raportointi projektin esittely palaute + projektityön kehittäminen

    Vastuuhenkilö

    Jaakko Etto

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Sähkönjakelutekniikka opintojakson materiaalit - Partanen, Lakervi: Sähkönjakelutekniikka - moodle (opinnäytetyöt, ohjeet, laskentaexel, laskuesimerkit, oppimateriaali, palautuspaikat, ...) - projektityön ohjeistusmateriaali - adato, SLY - opinnäytetyöt, internet, valmistajien esitteet ja manuaalit - muut opiskelumateriaalit

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Työelämäyhteydet

    Mallit, esimerkit ja ohjeet suunnitteluprojektille työelämästä yrityksiltä ja toimijoilta käytännön totetusratkaisuista, ohjeituksista ja parhaista käytännöistä

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    ei tenttejä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    27.09.2021 - 03.12.2021

    Oppimistehtävät

    opiskelijan työpanos 133h ohjaus ja opastusta AC:ssa verkossa 40 h

    Ilmoittautumisaika

    01.01.2021 - 20.09.2021

    Aikataulu

    - projektin ja sen ohjeistuksen esittely - projektiohjeistukseen perehtyminen - projektisuunnitelman laatiminen - projektin toteutus tehtäväksiannon, ohjauksen, oppimateriaalien ja ohjeistuksen avulla - suunnitteluohjeet - sähköasemaratkaisuihin perehtyminen ja dokumentaatio - sähkönjakeluverkon yleissuunnittelu, suunnittelu, jakeluverkon toteutusratkaisut ja jännitevalinnat - teknistaloudellinen mitoittaminen - kaapeleiden johdinpoikkipintojen taloudellinen valinta - johdinvaihdon kannattavuuden arviointi - jakelumuuntajan taloudellinen mitoittaminen - pienjännitejakelun suunnittelu ja toteutus - projektin raportointi ja esittely

    Aika ja paikka

    AC opetuksena ja ohjauksena kokonaan verkossa

    Ryhmä
    • KA53S19S
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Projektisuunnitelman ja projektiraportin laatiminen, ohjeistus moodle ja AC. (ei muita suoritustapoja)

    Arviointikriteerit

    projektin prosessin osaaminen, työskentely ja tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan asteikolla 0...5 Arviointi muodostuu: projektiraportti 60%, ohjeistustehtävä 20% ja projektisuunnitelma/esitys ppt/esitys 20%

    Opettaja

    Jaakko Etto

    Paikkoja

    0 - 60

    Koulutusohjelma

    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus

    T&K-osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointitavat

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Tyydyttävä (1-2) Projektin hallinta on puutteellista ja vaatii ohjaajan laajaa eri osa-alueiden opastusta ja ohjausta työn edetessä. Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat puutteellisia ja sisältävät asia- ja kielivirheitä Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä jäävät puutteellisiksi ja saavutetaan osin itsenäisesti ja osin ohjaajan opastuksella ja ohjeistuksella. Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta työskentely on ollut sunnittelematonta ja passiivista Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu puutteellisesti (vähintään 75% projektin osien tavoitteista on saavutettava hyväksyttävällä tasolla, muuten täydennettävä)

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Hyvä (3-4) Projektin hallinta on pääosin itsenäistä ja ohjaajan opastusta tarvitaan vain osassa osa-alueiden tehtävissä työn edetessä muuten itsenäisesti. Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat hyvää tai erittäin hyvää asia- ja ammattikieltä noudattaen ohjeistusta Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä ovat hyvää tai erittäin hyvää tasoa. Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn ja työskentely on ollut pääosin suunnitelmallista ja hallinnassa Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu hyvin tai erittäin hyvin.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Kiitettävä (5) Projektin hallinta on ollut omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat olleet analyyttista, perustelevaa ja hyvää asia- ja ammattikieltä. Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä ovat saavutettu ja ovat kiitettävää tai erittäin hyvää tasoa. Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn ja työskentely on ollut suunnitelmallista ja hallinnassa Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu itsenäisesti ja asiantuntevasti.