Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjoittelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjoittelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Kirsi Heikkinen
Harjoittelun ohjeet moodlessa. Moodlemateriaali. Sähköinen harjoitteluntyökirja (eTyökirja), Lääkehoitopassi (eLääkehoitopassi)
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Englanti
14.02.2022 - 30.05.2022
01.10.2021 - 07.02.2022
Hyväksytty/hylätty Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla. Arvioinnin osaamisalueet: Opiskelijan oppimisprosessi Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute. Eettinen osaaminen Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan. Opetus- ja ohjausosaaminen Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen. Päätöksenteko-osaaminen Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus. Hoitotyön kliininen osaaminen Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito. Hylätyn harjoittelun kriteerit Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä: Ammatilliset valmiudet Eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen Potilasturvallisuuden vaarantava toiminta Yhteistyökykyisyys Yhteistyötaidoissa puutteita Hoitosuhteisiin sitoutumattomuus Epäkollegiaalinen toiminta Oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa Oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet Motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen Harjoittelun suunnittelemattomuus Oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita Työelämätaidoissa puutteita
Kirsi Heikkinen, Susanna Leskinen
1 - 25
Tavoitteet:
Opiskelija harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Nursing
2 op
H-5