•     Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä K701SL14OJ-19006 01.09.2021-26.12.2021  15 op  (K71S21S) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet:
    Opiskelija
    - osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa ja eettisiä periaatteita (TO)
    - osaa arvioida asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta (TO)
    - osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tukea sekä ohjata erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä (TO, LO)
    - osaa tarkastella sosiaalialan asiakastyöprosessia ammatillisesti
    - tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä (TO, AO, LO)
    - tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä (TO, AO)
    - tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin (TO)
    - osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) (TO, LO, AO)
    Sisältö:
    - sosiaalialan toimintaympäristöt
    - ammatillinen vuorovaikutus
    - erilaisten yhteisöjen merkitys
    - erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
    - osallisuuden tukeminen
    - sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
    Sisältö
    Opintokokonaisuus koostuu sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillisen vuorovaikutuksen, toimintaympäristöjen ja erilaisten asiakkuuksien merkityksistä ja perusteista.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Hylätty:

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
    Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

    Tyydyttävä (1):

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, mutta ei osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee heikosti sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija tunnistaa huonosti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin erittäin heikosti.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
    Opiskelija tietää heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta vain vähäisesti.

    Tyydyttävä (2):

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita jossain määrin. Hän tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä jossain määrin. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin pinnallisesti.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
    Opiskelija osaa vähäisessä määrin kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä: (3)

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

    Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.


    Hyvä (4):

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija tietää hyvin teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
    Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvällä tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5):

    Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
    Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

    Ammatillinen toiminta:
    Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

    Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
    Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisella tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kontaktitunteja joilla läsnäolovelvollisuus on 80 % - havainnointitehtävä - erilaisia oppimistehtäviä ja välitehtäviä (yksilötehtäviä/paritehtäviä/ryhmätehtäviä) - tentit - essee - itsenäistä työskentelyä Opetusmenetelmät tarkentuvat syksyllä 2021 koronatilanteen mukaan.

    Vastuuhenkilö

    Merja Hjulberg

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.

    Toteutustapa

    67% Lähiopetus, 33% Etäopetus

    Työelämäyhteydet

    Havainnointitehtävä sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen työelämäympäristössä.

    Toimipiste

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tenttien ja erilaisten tehtävien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.09.2021 - 26.12.2021

    Oppimistehtävät

    Opintojakson laajuus 15 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 405 tuntia.

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 12.09.2021

    Aika ja paikka

    Kemi, Kosmos Syksy 2021

    Ryhmä
    • K71S21S
    Arviointikriteerit

    Havainnointitehtävän oppimispäiväkirja arvoidaan hyväksytty/täydennettävä. Tentin, yksilö-. pari- ja ryhmätehtävien arviointi 0-5 tai hyväksytty/hylätty. Opintojakson kokonaisarvosana tulee numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta. Oppimispäiväkirja ja muut annetut tehtävät tulee olla suoritettuna hyväksytysti.

    Opettaja

    Merja Hjulberg, Sari Leppälä, Marjukka Rasa, Kirsi Poikajärvi

    Paikkoja

    0 - 40

    Koulutusohjelma

    Sosiaalialan koulutus, Kemi

    T&K-osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointitavat

    H-5