Opintojakso toteutuu lähiopetuksena (huomioiden Korona-tilanne, jolloin opetus siirtyy AC-etäopetukseen.) Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon. Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Virpi Piira
Opintojakson pakollinen kirjallisuus - Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434 - Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy. - Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf Valinnainen kirjallisuus: - Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari. - Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. - Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari - Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari. - Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja - Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca. - Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus. - Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita. - Virtanen, P. (20
Lähiopetus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opintojakson oteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (numeerinen arviointi 0-5). Opintojaksossa suoritetaan tentti. Numeerinen arviointi. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.
Suomi
28.03.2022 - 11.05.2022
Toteutuksen aikana: - luennot sekä luennoilla toteutetut yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät 2 op - itsenäiset oppimistehtävät, itsenäinen työskentely ja tentti 3 op
01.10.2021 - 21.03.2022
Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. Jaksotus: - Julkinen hallinto ja hyvän hallinnon osaaminen (tentti) - Johtaminen ja esihenkilötyön ulottuvuudet ja osa-alueet - Henilöstöhallinto - Työ- ja virkasuhteeseen liittyvät asiat
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Luento-opetuksen aikana ja niiden välillä työstettyjen tehtävien vertaisarviointi sekä suulliset ja kirjalliset palautteet muilta opiskelijoilta ja opettajalta (hyv/hyl) Oppimistehtävän arviointi (numeerinen 0-5), sekä laadullinen palaute opintojakson arviointikriteereiden perusteella Tentti: numeerinen arviointi (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. ARVIOINTIKRITEERIT: Numeerinen arviointi (0-5) Tyydyttävä (1-2): Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä. Hyvä (3-4): Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä. Kiitettävä (5): Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Virpi Piira
0 - 60
Sosiaalialan koulutus, Kemi
H-5