•     Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen K701SL32OJ-3006 28.03.2022-11.05.2022  5 op  (K71S19S, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet:
    Opiskelija
    - tuntee johtamisteorioita
    - tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
    - tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
    - osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
    - tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
    - tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
    Sisältö:
    - yleisimmät johtamisteoriat
    - hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
    Sisältö
    Tieto puuttuu
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä (1-2):
    Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä (3-4):
    Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5):
    Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutuu lähiopetuksena (huomioiden Korona-tilanne, jolloin opetus siirtyy AC-etäopetukseen.) Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon. Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

    Vastuuhenkilö

    Virpi Piira

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson pakollinen kirjallisuus - Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434 - Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy. - Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf Valinnainen kirjallisuus: - Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari. - Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. - Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari - Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari. - Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja - Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca. - Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus. - Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita. - Virtanen, P. (20

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson oteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (numeerinen arviointi 0-5). Opintojaksossa suoritetaan tentti. Numeerinen arviointi. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    28.03.2022 - 11.05.2022

    Oppimistehtävät

    Toteutuksen aikana: - luennot sekä luennoilla toteutetut yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät 2 op - itsenäiset oppimistehtävät, itsenäinen työskentely ja tentti 3 op

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2021 - 21.03.2022

    Aikataulu

    Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. Jaksotus: - Julkinen hallinto ja hyvän hallinnon osaaminen (tentti) - Johtaminen ja esihenkilötyön ulottuvuudet ja osa-alueet - Henilöstöhallinto - Työ- ja virkasuhteeseen liittyvät asiat

    Aika ja paikka

    Opetus työsuunnitelman mukaisesti

    Ryhmä
    • K71S19S
    • K71S19S2
    • K71S19S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

    Arviointikriteerit

    Luento-opetuksen aikana ja niiden välillä työstettyjen tehtävien vertaisarviointi sekä suulliset ja kirjalliset palautteet muilta opiskelijoilta ja opettajalta (hyv/hyl) Oppimistehtävän arviointi (numeerinen 0-5), sekä laadullinen palaute opintojakson arviointikriteereiden perusteella Tentti: numeerinen arviointi (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. ARVIOINTIKRITEERIT: Numeerinen arviointi (0-5) Tyydyttävä (1-2): Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä. Hyvä (3-4): Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä. Kiitettävä (5): Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.

    Opettaja

    Virpi Piira

    Paikkoja

    0 - 60

    Koulutusohjelma

    Sosiaalialan koulutus, Kemi

    Arviointitavat

    H-5