•     Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit K701SL44OJ-19006 23.08.2021-05.10.2021  5 op  (KA71S20K2, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet:
    Opiskelija
    - osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
    - tietää lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja lastensuojelun palvelujärjestelmän
    - tunnistaa lastensuojelutarpeen taustatekijöitä ja osaa arvioida lastensuojelun palvelutarpeet
    Sisältö:
    - lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
    - lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
    - lastensuojelun palvelutarpeen arviointi
    - avohuollon tukitoimet
    - avohuollon sijoitus
    - kiireellinen sijoitus
    - huostaanotto
    Sisältö
    - lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
    - lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
    - lastensuojelutarpeen arviointi
    - avohuollon tukitoimet
    - avohuollon sijoitus
    - kiireellinen sijoitus
    - huostaanotto
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä (1-2):
    Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän suppeasti
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä (3-4):
    Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän hyvin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5):
    Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän erinomaisesti ja kriittisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Keskusteleva kontakti-/lähiopetus ja mahdollinen verkko-opetus (AC) Yksilöllinen työskentely, ryhmätyöskentely Harjoitukset (case opetus) Tentti

    Vastuuhenkilö

    Kaisu Vinkki

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlemateriaali, ajankohtainen lastensuojelututkimus (sähköiset julkaisut), verkkomateriaali, keskeinen lainsäädäntö, muu soveltuva aineisto (esim. artikkelit, kirjallisuus)

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Työelämäyhteydet

    Mahdollinen lastensuojelussa toimivan asiantuntijavierailu/-luento

    Toimipiste

    Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tenttiminen EXAM-tilassa/ akvaariotentti opintojakson päätyttyä. Uusintamahdollisuus viikolla 41/43

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    23.08.2021 - 05.10.2021

    Oppimistehtävät

    Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit (5op)=133h, josta -lähiopetus / verkko-opetus 20h -ryhmä- ja yksilötyöskentely 73h -tentti 40h

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 16.08.2021

    Aikataulu

    Viikko 34: lastensuojelutyön ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset (mm. kv- ja kansalliset asiakirjat) -lastensuojelullisen tuen/tarpeen taustatekijät -palvelutarpeen arviointi Viikko 36: lastensuojelutyön prosessit -avohuollon tukitoimet ja prosessin vaiheet Viikko 38: lastensuojelutyön prosessit ja erityisteemat -sijoitus/huostaanotto Viikko 40: erityisteemat

    Aika ja paikka

    Kosmos /AC 24.8-5.10.2021

    Ryhmä
    • KA71S20K2
    • KA71S20K1
    • KA71S20K
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ei valinnaisia suoritustapoja

    Arviointikriteerit

    Numeerinen arviointi (tentti), suullinen opiskelija- ja opettajapalaute oppimistehtäviin. Läsnäolo 80%. Kiitettävä 5: Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin käytössä olleeseen materiaaliin, ja pohdiskelee syvällisesti sekä monipuolisesti teemojen antia. Kaikkia keskeisiä osa-alueita on käsitelty erittäin hyvin ja essee etenee loogisesti. Kieliasu on moitteetonta ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti. Hyvä 4: Opiskelija on perehtynyt hyvin käytössä olleeseen materiaaliin ja osoittaa kykyä hyödyntää aineistoja luovasti. Aihealueet ovat hyvin hallinnassa ja ohjeistetut alueet on käsitelty. Työ on varsin selkeästi rakennettu ja etenee loogisesti. Kieliasu on hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeiden mukaisesti. Hyvä 3: Opiskelija on perehtynyt käytössä olleeseen materiaaliin suhteellisen hyvin. Teemat ovat pääosin hallinnassa ja tärkeimmät osa-alueet on käsitelty. Aihealueen sisällöllinen käsittely jää kuitenkin jossain määrin puutteelliseksi/pinnalliseksi. Työ etenee loogisesti. Kieliasu on melko hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti. Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttään materiaaliin, mutta tuotos on suppea/referaatinomainen. Asioiden reflektointi on vähäistä tai joitakin teeman selkeästi keskeisiä osa-alueita ei ole käsitelty lainkaan. Työ etenee pääosin loogisesti. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on jonkin verran puutteita. Tyydyttävä 1: Opiskelija esittää materiaaliin liittyviä asioita suppeasti/ luettelomaisesti/suorina lainauksina ja /tai referaattina. Vain osa teeman keskeisistä osa-alueista on käsitelty. Tekstin perusteella perehtyminen aihealueeseen on puutteellista, vaikkakin perustietämys aihealueesta on jossain määrin hallinnassa. Työn etenemisessä on epäloogisuutta. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on puutteita. Hylätty 0 : Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Työ ei vastaa varsinaiseen tehtäväksi antoon. Työ perustuu tekstien referointiin. Työn sisältö on epälooginen. Kieliasu hyvin puutteellinen. Lähteitä ei ole käytetty ohjeen mukaisesti.

    Opettaja

    Kaisu Vinkki

    Paikkoja

    0 - 50

    Koulutusohjelma

    Sosiaalialan koulutus, Kemi

    T&K-osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointitavat

    H-5