Opintojaksoon orientoituminen alustavan luennon ja opintojakson tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan. Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija rakentaa omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa teoriaopintojen ajan ennen käytännön harjoittelua. Lisäksi opiskelijat toteuttavat parityönä Case-harjoitustehtävän. Teoriaopintojakson lopussa opiskelijat suorittavat palveluohjauksen kokonaisuuteen liittyvän tentin. Oppimisprosessia ohjataan sovittuina aikoina opettajien taholta.
Anne Jokelainen
Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes. Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL. Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry. Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.
58% Lähiopetus, 42% Etäopetus
Hyväksytysti suoritettujen teoriaopintojen jälkeen käynnistyy opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa, joka toteutuu ajalla 14.3.2022- 6.5.2022. Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 14.2.2022-18.2.2022 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 9.5.2022-13.5.2022. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.
Suomi
13.01.2022 - 11.02.2022
01.10.2021 - 06.01.2022
Opintojakson teoriaosuus toteutuu ajalla 13.1.2022 - 11.2.2022
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, sekä annettujen tehtävien hyväksyttävää suorittamista. Opintojakson arviointi toteutetaan seuraavien arviointikriteerien mukaan: Tyydyttävä Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa ohjatusti työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa luetella keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa ohjatusti dokumentoida tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Hyvä Opiskelija osaa kuvata ja valita tarkoituksenmukaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Kiitettävä Opiskelija osaa kuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioida erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palvelujen koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opintojakson aikana kehittävää arviointia toteutetaan oppimistehtävien ohjaamisessa. Vertaisarviointia hyödynnetään oppimistehtävien reflektoinneissa. Henkilökohtaisessa oppimistehtävässä opiskelija rakentaa ja arvioi omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa ja sen kehittymistä. Paritehtävänä toteutettavassa Case-harjoitustehtävässä arvioidaan palveluohjauksellisen työotteen kuvaamisen laaja-alaisuutta ja valintojen perustelua, sekä teoriatiedon ja käytännön yhteensovittamisen kuvaamista Case-tapauksessa. Lopputentillä syvennetään edelleen opintojakson tavoitteiden mukaista teoriatiedon hallintaa. Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.
Anne Jokelainen, Tanja Marjanen-Korkala
0 - 46
Geronomikoulutus
3 op
H-5