Lähiopetus muodostuu luennoista, lasku-, koje- ja atk-harjoituksista. Itsenäinen työ on oppimateriaaleihin perehtymistä, harjoitustehtävien tekemistä ja niiden raportointia. Tehtäviä tehdään sekä ryhmissä että itsenäisesti. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, sekä yksilö- että ryhmäohjauksena. Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen. Kojeharjoituksissa on läsnäolovelvoite tai on osoitettava muuten kojeiden (vaaituskoje, tasolaser, satelliittipaikannin, takymetri) käyttötaito. Tavoitteena on, että tämän opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee kyseisten kojeiden peruskäytön. Oppimisympäristöinä toimivat oppilaitoksen luokkatilat ja maanmittaustekniikan laboratorio. Kojeharjoituksia tehdään ulkona ja mahdollisesti oppilaitoksen kellaritilassa. Opintojakso on integroitu Maanmittausalaan tutustuminen -projektiin. Opintojakso osoittaa osaltaan millaista mittausteknistä ja matemaattista osaamista maanmittaualan työtehtävissä tarvitaan.
Teuvo Heimonen
Soveltuvin osin käytetään oppikirjana Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet. Kirjan painettu versio on loppunut, mutta sähköinen versio on saatavilla ilmaiseksi. Kirjaa täydentävää oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodle-työtilassa.
Lähiopetus
Suomi
06.09.2021 - 31.12.2021
19.03.2021 - 12.09.2021
01.09.2021-31.12.2021. Rovaniemi, Rantavitikka.
Arviointi perustuu tehtävien suorittamiseen ja niiden raportointiin sekä kojeiden käytön osaamisen osalta toiminnalliseen tenttiin. Arviointi on yksilöarviointia asteikolla 0-5.
Teuvo Heimonen, Janne Matilainen
0 - 60
Maanmittaustekniikan koulutus
H-5
Tyydyttävä (1)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.Tyydyttävä (2)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.Hyvä (3)Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Hyvä (4)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Kiitettävä (5)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.