•     Mittauskojeet ja -menetelmät R501ML22OJ-19006 06.09.2021-31.12.2021  5 op  (R51M21S) +-
    Osaamistavoitteet
    Mittauskojeet ja -menetelmät -opintojakson tavoitteena on, että tunnet Suomen koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät, mittausten laskennan perusteet ja maastomittausten yleisimmät mittausvälineet ja osaat käyttää vaaituskojetta, takymetriä ja satelliittipaikanninta tavanomaisten kartoitus- ja merkintämittausten suorittamiseksi sekä osaat näihin mittauksiin liittyvät laskennat.
    Opintojakson teemat ovat:
    - Mittauskojeiden käyttö

    - Mittausteknisen laskennan perusteet

    - Mittausmenetelmien perusteet

    Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin
    Sisältö
    Korkeudenmittaus vaaitsemalla
    Suorakulmaiset koordinaatit ja suuntakulma
    Koordinaattien ja korkeuksien mittaus takymetrillä
    Korkeuksien ja koordinaattien laskennan perusteet
    Virheitä ja tarkkuuksia kuvaavat käsitteet
    Koordinaattien ja korkeuksien mittaus satelliittipaikannuksella (GNSS-mittaukset)
    Suomessa käytettävät koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä (1)
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
    Tyydyttävä (2)
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä (3)
    Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
    Hyvä (4)
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5)
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus muodostuu luennoista, lasku-, koje- ja atk-harjoituksista. Itsenäinen työ on oppimateriaaleihin perehtymistä, harjoitustehtävien tekemistä ja niiden raportointia. Tehtäviä tehdään sekä ryhmissä että itsenäisesti. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, sekä yksilö- että ryhmäohjauksena. Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen. Kojeharjoituksissa on läsnäolovelvoite tai on osoitettava muuten kojeiden (vaaituskoje, tasolaser, satelliittipaikannin, takymetri) käyttötaito. Tavoitteena on, että tämän opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee kyseisten kojeiden peruskäytön. Oppimisympäristöinä toimivat oppilaitoksen luokkatilat ja maanmittaustekniikan laboratorio. Kojeharjoituksia tehdään ulkona ja mahdollisesti oppilaitoksen kellaritilassa. Opintojakso on integroitu Maanmittausalaan tutustuminen -projektiin. Opintojakso osoittaa osaltaan millaista mittausteknistä ja matemaattista osaamista maanmittaualan työtehtävissä tarvitaan.

    Vastuuhenkilö

    Teuvo Heimonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Soveltuvin osin käytetään oppikirjana Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet. Kirjan painettu versio on loppunut, mutta sähköinen versio on saatavilla ilmaiseksi. Kirjaa täydentävää oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodle-työtilassa.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    06.09.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 12.09.2021

    Aika ja paikka

    01.09.2021-31.12.2021. Rovaniemi, Rantavitikka.

    Ryhmä
    • R51M21S
    Pienryhmät
    • Harjoitusryhmä 1 (: 0. : 0.)
    • Harjoitusryhmä 2 (: 0. : 0.)
    Arviointikriteerit

    Arviointi perustuu tehtävien suorittamiseen ja niiden raportointiin sekä kojeiden käytön osaamisen osalta toiminnalliseen tenttiin. Arviointi on yksilöarviointia asteikolla 0-5.

    Opettaja

    Teuvo Heimonen, Janne Matilainen

    Paikkoja

    0 - 60

    Koulutusohjelma

    Maanmittaustekniikan koulutus

    Arviointitavat

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Tyydyttävä (1)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.Tyydyttävä (2)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.Hyvä (3)Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Hyvä (4)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Kiitettävä (5)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.