•     Toimitustuotannon projekti R501ML32OJ-18009 10.01.2022-08.05.2022  5 op  (RA51M20S) +-
    Osaamistavoitteet
    Projektiopintojen yleisinä tavoitteina ovat, että opiskelija tuntee perusasiat ihmisten, osaamisen ja projektien johtamisesta ja oppii projektityöskentelyn menettelytavat.
    Tarkoitus on, että opiskelija vahvistaa toimitustuotannon ammattiosaamistaan käytännön projektin kautta. Projekti on lukukauden kestävä opintojakso, johon integroidaan kyseisen lukukauden muita opintojaksoja.
    Projektiin sisältyy myös luentotyyppistä projektitoiminnan menettelytapoihin ja suomen kieleen ja viestintään liittyvää opetusta.
    Toimitustuotannon projekti kytketään aikaisemmin pidettyyn maankäytön projektin aiheeseen.
    Asiantuntijaviestinnän tavoitteena on, että opiskelija osaa neuvottelujen prosessin, tyylin, tavoitteet, strategiat, taktiikat ja etiikan ja osaa toimia myös etäneuvotteluissa. Opiskelija harjaantuu vaativiin ammatillisiin vuorovaikutustilanteisiin esimies- ja johtamistyössä. Argumentointitaidon tavoitteena on, että opiskelija osaa hyödyntää erilaisia viestintäkanavia ja -välineitä sekä harjaantuu argumentoivaan ja analysoivaan kirjalliseen ja suulliseen raportointiin.
    Integroitavat opintojaksot:
    - Toimitustuotanto

    - Kiinteistöoikeus

    - Communications Skills in English

    Teemat:
    - Projektityö

    - Suomen kieli ja viestintä: asiantuntijaviestintä ja argumentointitaito
    Sisältö
    Projektiin integoroidaan kolmen eri opintojakson asioita:
    - Toimitustuotanto

    - Kiinteistöoikeus

    - Communications Skills in English.

    Asiantuntijaviestinnän ja argumentointitaidon sisältöä:
    - neuvottelutaito (taktiikat, strategiat)

    - digitaalinen viestintä: etäneuvottelut (viestintävälineiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen)

    - harjaantuminen vaativiin ammatillisiin vuorovaikutustilanteisiin (argumentointitaitojen harjaannuttaminen)

    - esimies- ja johtamisviestintä

    - Analysoiva projektin kirjallinen ja suullinen dokumentointi: Pyritään raportoinnissa analysoivaan otteeseen. Pyritään perustelemaan omia valintoja projektissa: tiedon käsittelyä, analysointia ja hyödyntämistä.

    - vastuullinen, tavoitteellinen ja rakentava toimiminen projektissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä (1)
    Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
    Tyydyttävä (2)
    Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä (3)
    Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
    Hyvä (4)
    Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä (5)
    Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso. Toimitustuotannon projekti kytketään aikaisemmin pidettyyn maankäytön projektin aiheeseen. Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (asiantuntijaviestintä). Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista. Oppimisympäristönä koulun pien-/laboratorio-/luokkatilat ja aito kohdeympäristö, josta aineisto tuotetaan.

    Vastuuhenkilö

    Sami Porsanger

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Laitteiden ohjekirjat/ohjeet - Teemakauden muiden opintojen materiaalit - Aikaisempien opintojaksojen materiaalit - Opintojakson ohjeistus -materiaalit - Lapin AMKin asiakirjamallit - Projektidokumentaation mallit (maanmittaus) - Tekniikan viestintä - Areena - yritysviestinnän käsikirja

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Maanmittauslaitos Rovaniemen kaupunki

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 08.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2021 - 03.01.2022

    Ryhmä
    • RA51M20S
    Arviointikriteerit

    Yksilöarviointi Ryhmäarviointi Itsearviointi Vertaisarviointi. Prosessiarviointia viikkoraporttien ja katselmointien avulla Tuotosarviointia kirjallisten ja suullisten tuotosten perusteella Kirjallisiin ja suullisiin tuotoksiin on arviointikriteerit asteikolla 0-5 (Moodle) Englanniksi

    Opettaja

    Sami Porsanger, Katja Palo, Virpi Peitso, Anna-Sofia Konttaniemi

    Paikkoja

    0 - 60

    Koulutusohjelma

    Maanmittaustekniikan koulutus

    Arviointitavat

    H-5