•     Fysiikan perusteet R501RL13-3001 30.08.2021-17.12.2021  5 op  (RA51RM21S) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tuntee fysiikan suure- ja yksikköjärjestelmän. Opiskelija tuntee kinematiikan ja dynamiikan suureet ja peruslait. Opiskelija tuntee työn ja tehon määritelmät ja yksiköt ja osaa soveltaa energiaperiaatetta ongelmien ratkaisussa. Opiskelija tuntee nesteiden statiikan ja dynamiikan peruslait ja osaa soveltaa niitä. Lukukausiprojektiin liittyen kurssissa kiinnitetään huomiota yksikkömuunnosten hallintaan.
    Sisältö
    Kinematiikan ja dynamiikan perusteet. Työ, teho ja energia, energiaperiaate
    Voiman momentti, painopiste. Nestefysiikkaa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija osaa ja ymmärtää rakennusalan fysiikan perusasioita.
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija hallitsee rakennusalan fysiikan alueen ja osaa soveltaa asioita.
    Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osoittaa hyvää rakennusalan fysiikan hallintaa.
    Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opetus järjestetään Adobe Connect-virtuaaliluokassa. Opetustunneilla varmistetaan aihepiirien perusasioiden hallinta ja lasketaan tehtäviä, jotka sisällytetään opintojakson arviointiin. Opintojaksoon kuuluu myös kaksi välikoetta, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti Moodle-ympäristössä.

    Vastuuhenkilö

    Minna Korhonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali Moodlessa. Suositeltavaa kirjallisuutta: Hautala, Peltonen: Insinöörin (AMK) fysiikka Osa 1, Suvanto: Tekniikan fysiikka 1.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tenttien ajankohta sovitaan opintojakson alussa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 17.12.2021

    Oppimistehtävät

    Opintojakson laajuus 5 op vastaa noin 135 h opiskelijan työmäärää.

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 12.09.2021

    Aikataulu

    Opetus jakaantuu tasaisesti syyslukukaudelle.

    Aika ja paikka

    Syyslukukausi 2021. Oppimisympäristöinä Moodle-työtila ja Adobe Connect -virtuaaliluokka. Opetus järjestetään arki-iltaisin klo 17:15 alkaen.

    Ryhmä
    • RA51RM21S
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Itsenäinen suoritus (arvioitavat tehtävät ja verkkotentit) on mahdollinen.

    Arviointikriteerit

    Arviointi perustuu noin 50 % palautettaviin harjoitustehtäviin ja 50 % kokeisiin. Arviointiasteikko 0 - 5.

    Opettaja

    Minna Korhonen

    Paikkoja

    0 - 50

    Koulutusohjelma

    Rakennusmestarikoulutus

    Arviointitavat

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    ArvosanaArvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitojaTyydyttävä (1)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.Tyydyttävä (2)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.Hyvä (3)Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Hyvä (4)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Kiitettävä (5)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.