•     Kesäpeliopinnot R504TL148-3002 23.05.2022-19.08.2022  20 op  (RA54T20S, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
    - osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
    - toimia jäseneneä pelitiimissä,
    - kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
    - suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.
    Sisältö
    Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
    - Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
    - Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
    - SunstancePainter
    - Pelisuunnittelu
    - Konseptitaide
    - Peliäänet
    - Pelituotanto
    - Tiimityö ja työkalut
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän. Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita: - Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree - Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi - SubstancePainter - Pelisuunnittelu - Konseptitaide - Peliäänet - Pelituotanto - Tiimityö ja työkalut

    Vastuuhenkilö

    Sanni Mustonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana. Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    23.05.2022 - 19.08.2022

    Oppimistehtävät

    480h luentoja ja ryhmätyöskentelyä, 60h itsenäistä opiskelua. Tiimityön sujuvuuden kannalta on helpompaa, jos opintojakson aikana ei ole lisäksi päivätyötä/harjoittelua.

    Ilmoittautumisaika

    14.03.2022 - 16.05.2022

    Aika ja paikka

    23.5.2022-19.8.2022 Kesäpelien aloitustilaisuus 23.5.2022 klo 10.00 Teams Kesäpelien päätöstilaisuus 19.8.2022 klo 9:00 Lomat: 26.5-27.5 20.6-24.6

    Ryhmä
    • RA54T20S
    • R54T21S
    • TA42T20S
    • RA54T21S
    • TA42T20K
    • T26K20S
    • R54T20S
    • T42T19S
    • TA42T21S
    • KA54T19S
    • R54T19S
    • TA42T21K
    • T26K21S
    Arviointikriteerit

    Opintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja revieweissä osoitettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta. Yksilöllisesti arvioidaan assettien, koodin, artin, dokumentaation, tai muun tuotetun materiaalinlaatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.

    Opettaja

    Jarkko Piippo, Tomi Knuutila, Sanni Mustonen, Jari Penttinen, Petri Hannula, Toni Westerlund

    Paikkoja

    0 - 130

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia tietokoneita. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus käyttää Rovaniemen kampuksella olevia tehokoneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) Lapin ammattikorkeakoulun tehokoneiden käyttämiseen.

    Campus onlinessa tarjolla olevat Unreal Enginen perusteet (5 op) sekä Unreal Enginen jatkokurssi (5 op) ovat sisällöltään samoja tai osittain samoja kuin tämän kurssin Unreal-osuus. Valitse joko opintojakso(t) tai kesäpeliopinnot, ei molempia.

    Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.

    Koulutusohjelma

    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus, Tietojenkäsittelyn koulutus, Kuvataiteen koulutus

    Virtuaaliosuus

    20 op

    Arviointitavat

    H-5