Opintojakso suoritetaan projektioppimisen periaatteita noudattaen: oppimistehtävät, luennot ja harjoitukset. Opintojakso on integroitu T&K-projektiin.
Juhani Angelva
Opintojaksolla hyödynnetään Moodlessa ja tunneilla jaettavaa materiaalia, kuten erilaisia artikkeleita ja videoita. Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta: Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos. Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa Neilimo, Kari., Johdon laskentatoimi, 6.-8. Painos, 2007,, Bergström S., Leppänen, A., Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2007., Rinnilä, Markku, et al., Elektroninen liiketoiminta 2.0- avainkäsitteistä ansaintamalleihin, 2008, Grönroos Christian, Palveluiden johtaminen ja markkinointi, Määttä, Mika; Nuottila, Erkki (2016), Opas peliliiketoimintaan
Lähiopetus
Oppimisprojektin mukaan opintojaksolla toteutuu yhteistyö työelämän kanssa.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
KV-yhteyksiä ei ole, paitsi mahdollisen KV-projektin toteutuessa.
24.01.2022 - 27.04.2022
Opintojakson laajuus on 5 op --> n. 135 h.
01.10.2021 - 25.12.2021
Opintojakson sisältö sovitetaan projektin aikatauluun: - viestintä - yrittäjyyden eri muodot - yrittäjämäinen toiminta - myynti ja markkinointi - hinnoittelun perusperiaatteet - kustannuslaskennan peruskäsitteet - yritystoiminnan kannattavuuden arviointi, tilinpäätös- ja kassavirtalaskelmat - keskeiset tunnusluvut.
Toteutetaan Rovaniemen Jokiväylän kampuksella keväällä 2022.
Ei ole.
Ohjaavat opettajat tekevät jatkuvaa arviointia ja antavat palautetta. Mukana ovat itsearviointi ja vertaisarviointi oppimisprojektissa. Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa toimia neuvotteluun osallistujana. Opiskelija tuntee neuvottelun toimintaperiaatteet ja osaa toimia etäneuvotteluympäristössä. Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa toimia neuvotteluun osallistujana ja tunnistaa neuvottelutaidon piirteitä ja osaa arvioida niitä. Opiskelija osaa toimia etäneuvotteluympäristössä. Hyvä (3): Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa pitchata. Opiskelija osaa edistää omalla toiminnallaan neuvottelun tavoitteiden saavuttamista ja myönteistä ilmapiiriä. Opiskelija noudattaa hyviä etäneuvottelun toimintaperiaatteita. Hyvä (4): Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija osaa verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija toimii aloitteellisena ryhmän jäsenenä ja vastuullisena neuvottelun vetäjänä. Opiskelija osaa hyödyntää verkon mahdollisuuksia neuvotteluissa. Kiitettävä (5): Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa johtaa neuvotteluja innostavasti ja huolehtia tuloksen laadusta. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkon mahdollisuuksia monipuolisesti.
Juhani Angelva, Tuija Haapasalmi
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
H-5
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa toimia neuvotteluun osallistujana. Opiskelija tuntee neuvottelun toimintaperiaatteet ja osaa toimia etäneuvotteluympäristössä. Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa toimia neuvotteluun osallistujana ja tunnistaa neuvottelutaidon piirteitä ja osaa arvioida niitä. Opiskelija osaa toimia etäneuvotteluympäristössä.
Hyvä (3): Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa pitchata. Opiskelija osaa edistää omalla toiminnallaan neuvottelun tavoitteiden saavuttamista ja myönteistä ilmapiiriä. Opiskelija noudattaa hyviä etäneuvottelun toimintaperiaatteita. Hyvä (4): Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija osaa verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija toimii aloitteellisena ryhmän jäsenenä ja vastuullisena neuvottelun vetäjänä. Opiskelija osaa hyödyntää verkon mahdollisuuksia neuvotteluissa.
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa johtaa neuvotteluja innostavasti ja huolehtia tuloksen laadusta. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkon mahdollisuuksia monipuolisesti.