•     Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet R504TL90-3006 01.01.2022-31.05.2022  5 op +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia.
    Sisältö
    - Unreal Enginen ominaisuudet ja hyödyt
    - Pelimekaniikan toteuttaminen Blueprinteillä
    - Käyttäjän interaktiot ja niiden käsittely Blueprinteillä
    - HUD/UI-ohjelmointi
    - Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
    - AI ja reitinhakualgoritmit
    - Yksinkertaiset NPC-hahmot
    - Pelianimaatioiden käyttöönotto Unreal Enginessä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan. Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa. Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia. Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

    Vastuuhenkilö

    Petri Hannula

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot. McCaffrey, M. (2017). Unreal engine VR cookbook: Developing virtual reality with UE4. Boston: Addison-Wesley. Sanders, A. (2017). An introduction to Unreal Engine 4. Boca Raton, FL: CRC Press.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2021 - 25.12.2021

    Aika ja paikka

    Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

    Arviointikriteerit

    Tyydyttävä (1) Osaat käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa pelimoottorin ominaisuuksia. Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi. Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen. Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

    Opettaja

    Petri Hannula

    Paikkoja

    0 - 60

    Lisätietoja opiskelijoille

    Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

    Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla ja videolla, jotka rakennetaan opiskelijan toimesta opintojakson sisällöstä.

    Suosittelen kohtuullisen tehokasta konetta käytettäväksi harjoitustöiden tekemiseen.

    Koulutusohjelma

    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

    Arviointitavat

    H-5