•     Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  R702HL25OJ-19012 08.11.2021-07.12.2021  5 op  (RA72H20S) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
    Sisältö
    Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
    - Positiivinen mielenterveys
    - Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
    Päihdehoitotyö
    - Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
    - Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
    Kriisityö
    - Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
    - Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
    Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
    Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
    Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
    Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
    Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
    Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
    Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
    Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
    Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
    Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
    Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
    Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
    Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
    Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
    Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus. Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC. Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana. Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta

    Vastuuhenkilö

    Marika Kunnari

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Mielenterveystalo.fi Taitoja toipumiseen opas http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf www.thl.fi Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu) www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio) o alkoholivieroitustilan hoito o lääkeriippuvaisen potilaan hoito o huumeiden käyttäjän tunnistaminen o päihdekuntoutus mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas” Shkole - Motioiva haastattelu - Luentomateriaalit - www.gcfinland.fi

    Toteutustapa

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Työelämäyhteydet

    Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä. Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti on opintojakson lopussa. Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    08.11.2021 - 07.12.2021

    Oppimistehtävät

    5 op, 133 tuntia opiskelijan työtä

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 01.11.2021

    Aikataulu

    Syksy/2021

    Ryhmä
    • RA72H20S
    Pienryhmät
    • Harjoitusryhmä 1 Verkkoryhmä (: 0. : 0.)
    • Harjoitusryhmä 2 Verkkoryhmä (: 0. : 0.)
    • Harjoitusryhmä 3 Campusryhmä (: 0. : 0.)
    Arviointikriteerit

    Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on: - suorittanut verkkokurssit: Luo luottamusta - puutu väkivaltaan , Motivoiva keskustelu verkkokoulu, Luo luottamusta - suojele lasta, THL:n Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu - suorittanut verkkotentin hyväksytysti - on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen

    Opettaja

    Johanna Rintala, Leena Välimaa, Paula Yliniemi, Tiina Pekkala, Hanna Lähde, Jaana Pätsi

    Paikkoja

    0 - 67

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojaksolla on kolme ryhmää, joista opiskelija valitsee yhden:

    1.ryhmä =verkkoryhmä
    2.ryhmä=verkkoryhmä
    3.ryhmä= campusryhmä

    1. ja 2. ryhmällä lähipäiviä koululla on max.3krt/kk. Campusryhmällä lähiopetusta koululla on enemmän.

    Koulutusohjelma

    Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointitavat

    H-5