Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa, työpajatyöskentelyä ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Opintojakso antaa tiedot ja taidot, joita tarvitaan semesterin projektin onnistuneessa suorittamisessa.
Jari Penttinen
Toteutuksen tarkemmat tiedot ja materiaali on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä.
Lähiopetus
Semesteriprojekti
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
19.03.2021 - 25.07.2021
Opiskelija oppii 3D-grafiikan perusteet ja käsitteet sekä osaa mallintaa kolmiulotteisia kappaleita digitaalisesti eri menetelmillä, ymmärtää tietokoneella tuotettavan 3D-grafiikan mahdollisuudet ja rajoitteet. Opintojaksolla käydään läpi mm. visualisoinnin, realiaikagrafiikan, animoinnin ja 3D-tulostuksen vaatimukset. Osaat luoda visuaalisesti näyttäviä 3D-malleja erilaisiin käyttötarkoituksiin. Opiskelija hallitsee siirtymät digitaalisen ja analogisten muotojen välillä - fyysisestä esineestä 3D-malliksi ja 3D-mallista 3D-tulosteeksi.
Arviointi Tehtävät arvioidaan pisteytystaulukolla, jossa maksimi pistemäärä on 100 pistettä. 50 - 59 = 1 60 - 69 = 2 70 - 79 = 3 80 - 89 = 4 90 - 100 = 5 Tyydyttävä 1-2 Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja jollain mallinnusmetelmällä sekä tunnet peruskäsitteitä.Työskentelyyn tarvitset vielä ohjausta ja opastusta. Tarvitset ohjausta fyysisen ja digitaalisen rajapintojen ylittämisessä. Arviointikriteeri 3-4 -Hyvä Osaat käyttää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja. Osaat hyödyntää valaistusta ja pintamateriaaleja. Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja perustasolla sekä hallitset peruskäsitteet. Osaat valaista ja pinnoittaa mallin. Osaat viedä/toisintaa fyysisen esineen digitaaliseen muotoon ja osaat tulostaa digitaalisen 3D-mallin fyysiseksi esineeksi. Arviointikriteeri 5 -Kiitettävä Osaat käyttää ja yhdistää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja eri käyttötarkoitukset huomioiden. Osaat käyttää valaistusta ja pintamateriaaleja toimivan kokonaisuuden luomiseen. Osaat viedä/toisintaa fyysisen esineen digitaaliseen muotoon ja osaat tulostaa digitaalisen 3D-mallin fyysiseksi esineeksi. Osaat valita työmenetelmät käyttötarkoitukseen soveltuvalla tavalla ja yhdistää erilaisia työnkulkuja työskentelyssäsi.
Jari Penttinen
Kuvataiteen koulutus
10 op
H-5