•     3D-mallinnus T26K59OJ-19003 01.08.2021-31.12.2021  15 op  (T26K20S) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaat mallintaa suunnittelemiasi kappaleita digitaalisesti. Hyödynnät konseptisuunnittelua työskentelyssäsi. Osaat huomioida mallien käyttötarkoituksen. Valo- ja pintamateriaalit ovat osana kolmiulotteista mallia. Osaat hahmottaa avaruudellista ympäristöäsi ja osaat arvioida toimintaasi kolmiulotteisessa ympäristössä.
    Sisältö
    Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tyydyttävä

    Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja perustasolla sekä hallitset peruskäsitteet. Osaat valaista ja pinnoittaa mallin.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä

    Osaat käyttää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja. Osaat hyödyntää valaistusta ja pintamateriaaleja.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kiitettävä

    Osaat käyttää ja yhdistää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä.
    Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja eri käyttötarkoitukset huomioiden. Osaat käyttää valaistusta ja pintamateriaaleja toimivan kokonaisuuden luomiseen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa, työpajatyöskentelyä ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Opintojakso antaa tiedot ja taidot, joita tarvitaan semesterin projektin onnistuneessa suorittamisessa.

    Vastuuhenkilö

    Jari Penttinen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Toteutuksen tarkemmat tiedot ja materiaali on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Semesteriprojekti

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    19.03.2021 - 25.07.2021

    Aikataulu

    Opiskelija oppii 3D-grafiikan perusteet ja käsitteet sekä osaa mallintaa kolmiulotteisia kappaleita digitaalisesti eri menetelmillä, ymmärtää tietokoneella tuotettavan 3D-grafiikan mahdollisuudet ja rajoitteet. Opintojaksolla käydään läpi mm. visualisoinnin, realiaikagrafiikan, animoinnin ja 3D-tulostuksen vaatimukset. Osaat luoda visuaalisesti näyttäviä 3D-malleja erilaisiin käyttötarkoituksiin. Opiskelija hallitsee siirtymät digitaalisen ja analogisten muotojen välillä - fyysisestä esineestä 3D-malliksi ja 3D-mallista 3D-tulosteeksi.

    Ryhmä
    • T26K20S
    Arviointikriteerit

    Arviointi Tehtävät arvioidaan pisteytystaulukolla, jossa maksimi pistemäärä on 100 pistettä. 50 - 59 = 1 60 - 69 = 2 70 - 79 = 3 80 - 89 = 4 90 - 100 = 5 Tyydyttävä 1-2 Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja jollain mallinnusmetelmällä sekä tunnet peruskäsitteitä.Työskentelyyn tarvitset vielä ohjausta ja opastusta. Tarvitset ohjausta fyysisen ja digitaalisen rajapintojen ylittämisessä. Arviointikriteeri 3-4 -Hyvä Osaat käyttää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja. Osaat hyödyntää valaistusta ja pintamateriaaleja. Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja perustasolla sekä hallitset peruskäsitteet. Osaat valaista ja pinnoittaa mallin. Osaat viedä/toisintaa fyysisen esineen digitaaliseen muotoon ja osaat tulostaa digitaalisen 3D-mallin fyysiseksi esineeksi. Arviointikriteeri 5 -Kiitettävä Osaat käyttää ja yhdistää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja eri käyttötarkoitukset huomioiden. Osaat käyttää valaistusta ja pintamateriaaleja toimivan kokonaisuuden luomiseen. Osaat viedä/toisintaa fyysisen esineen digitaaliseen muotoon ja osaat tulostaa digitaalisen 3D-mallin fyysiseksi esineeksi. Osaat valita työmenetelmät käyttötarkoitukseen soveltuvalla tavalla ja yhdistää erilaisia työnkulkuja työskentelyssäsi.

    Opettaja

    Jari Penttinen

    Koulutusohjelma

    Kuvataiteen koulutus

    T&K-osuus

    10 op

    Arviointitavat

    H-5